Byggahus.se

Ytbehandling av trätrapp.. tips ?

1. P
    Medlem · 161 inlägg

peo

Medlem
    Efter 5 timmars körande med lackfräs och lika många sliptimmar, så har jag nu fått vår tidigare lackade trätrapp så gott som ren från lack och limrester (på lacken hade det under den tid det var populärt limmats på en ful heltäckningsmatta).

Inom en snar framtid måste trappen behandlas på något sätt, och helst vill jag inte lacka den.. Tanken ligger mer mot olja (ev med färgpigment), eller såpa. Vill gärna att trappen får åldras med tiden, så lutbehandling ser jag inte som nödvändigt. Trappen ska alltså vara så obehandlad som möjligt, men ändå slittålig..

Frågor och funderingar jag har är.. Hur pass fint måste/bör golvet slipas innan olja / såpa ? Jag har kört med 60-papper på excenterslipen, och det känns rätt så slätt (men inte halt) nu. Speciellt i en trapp vill man ju ha lite fotfäste...

Går det att kombinera olja (för att få "djupare" färg på träet) och såpa ?

Vad är för och nackdelarna med olja resp. såpa (och då vill man ju gärna veta av de som provat i en trätrapp) ?

Alla tips mottages tacksamt, och det spelar ingen roll om alla ändå tycker att jag ska lacka trappan..

Mvh
    PeO

2. M
    Moderator · Västernorrland · 11 165 inlägg

Mats

Moderator

Re: Ytbehandling av trätrapp.. tips ?

Jag skulle väl vilja slipa det upp till 120-180 någonstans.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.