Byggahus.se

Ytbehandling av mdf (valchromat)

1. J
    Medlem · 30 inlägg

John-Daniel

Medlem
    Hej!
    Jag har precis byggt upp en platsbyggd
    kökssoffa/fönsterbänk med sits och rygg i 16mm svart valchromat (genomfärgad mdf) som jag slipat ned med oscillerande slipmaskin och p320 (sedan lite handslip med 600 papper) samt applicerat 3 lager OSMO hardvaxolja pà.
    Det har desvärre gått upp för mig att materialet trots vaxning sanslöst känsligt for all form av fukt.

Se bild nedan, satte upp min varma fot under ca 1minut efter en cykeltur viket resulterade i ett permanent fotavtryck i skivan. Fick även ett stort märke där jag suttit med baken.

Finns det någon som har erfarenhet av att jobba med Valchromat och kan ge mig lite vägledning om hur jag bäst ytbehandlar skivan så att den blir mer fuktbeständig?

Tack på förhand

2. nanowire
    Hobbysnickare · Södermanland · 4 977 inlägg

nanowire

Hobbysnickare
    Epoxi-lack, tjock? Ger nog inte det utseende du vill ha (matt obehandlat?) men det går nog inte att få både det och beständighet. Iaf att döma av alla mdf-kök jag sett med några år på nacken.
    En variant kanske är att måla dem svarta med en högkvalitativ lack, det ger ok beständighet och där det blir skador syns det inte pga valkromatens egen färg?

3. T
    Medlem · 6 inlägg

TotteH

Medlem
    Jag har själv behandlat valchromat med osmo hårdvaxolja med bra resultat. Kanske fotavtrycket är i oljan? Du skriver att du lagt tre lager olja. Har det torkat ordentligt och slipats mellan lagren? Jag skulle prova att slipa ner och lägga ett nytt lager till som får torka ordentligt innan nästa fot kommer upp.

• Laddar…
  4. Bästa svaret

B
    Medlem · Stockholm · 518 inlägg

boohoo

Medlem
    Polyuretanlack. Har du ingen färgspruta späder du oljebaserad lack med lacknafta och strycker på med en duk i 4-5 lager. Då har du en tålig yta. Svåra är kanterna.

• Laddar…
  5. J
    Medlem · 30 inlägg

John-Daniel

Medlem
    Jodå, jag har väl vaxat en sisådär 15kvadrat björkply det senaste halvåret med gott resultat så jag förutsätter att min teknik borde hålla måttet (kan vara eventuellt önsketänkade, tiden får utvisa ) - får väl även tillägga ang. Torktid att skivan fick vila 2 dygn innan ”belastning”. Med det sagt så har jag faktiskt testat ditt förslag - viss förbättring med lite mer vax men fortfarande Känsligt för vattenstänk (har diskmaskin strax intill så det slabbas frekvent med blöt disk). Till syvende och sist så beställde jag hem en rulle möbel linoleum som vi kommer att belägga skivorna med för lite bättre hållfasthet.:)

väl mött!

• Laddar…
  6. J
    Medlem · 30 inlägg

John-Daniel

Medlem
    stort tack! Vi kommer att belägga skivorna med möbellinoleum men denna lösning får det faktiskt bli för att försegla kanterna :ok:

7. J
    Medlem · 30 inlägg

John-Daniel

Medlem
    (y):cool:Tacksam för de svar jag fått, min fråga är besvarad!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.