Byggahus.se

Yta trägolv

1. K
    Medlem Nivå 6
    Vi har planerat att slipa om vårt trägolv i vardagsrummet. Furugolv (gissar jag), ganska breda plankor, lackade.
    Inte det att det är så repigt, men däremot tydliga färgskillnader där en bokhylla stått, samt matta legat.

Tar tacksamt emot lite olika alternativ till efterbehandling av golvet? Samt för och nackdelar med dessa.

Vet att jag läst en tråd om detta tidigare, men hittar inte igen den. Någon nämnde där nåt om mattlack kontra klarlack. Också något om Vitlutade(?) golv?

Är lite inne på att få till en lite vitaktig färg (fortfarande så att träets mönster syns, alltså inte VITT).

Vill ha någorlunda underhållsfritt golv, inte olja in en gång per månad iaf.
    Helst hyfsat tåligt också, motståndskraftigt mot repor och utspilt rödvin... (men uteslut inte förslag ändå)

Kom gärna med lite tips hur vi ska göra det snyggt och bra. Bilder som beskriver hur det ser ut är ett plus.

Länkar till andra trådar med bra beskrivningar av detta fungerar också

Tack på förhand.

2. angelicajansson
    Medlem Nivå 1
    Lack överhuvudtaget gulnar ju efter ett tag, både mattlack och klarlack. Dessa två är ju dock det mest slitstarka du kan ha, om du ska spilla rödvin till exempel =) Men personligen tycker jag att mattlack känns fräschare då man inte får den glansiga ytan men ändå bra skydd.
    Men som sagt, vill du behålla den fina ljusa färgen många år så är det lutat och vitsåpat golv eller vitvaxat som gäller.

Lutat och vitsåpat gjorde vi i förra lägenheten, otroligt vackert och mjukt att gå på. Vitsåpar om det ca. 1 gång i månaden (eller förslagsvis varje gång man städar - som att skura golven med rengöringsmedel, fast då med såpa). Detta bygger upp ett naturligt slit-lager, men det är ju inte lika fläckvänlig yta som ett lackat golv. Mer levande, och alla fina detaljer syns. Vattenfläckar syns men försvinner vid skurning. Men spiller du vin så får du ha skurat några ggr innan så att du har en djup behandling på träet och sen torka upp det innan det sugs ner till träet som inte har en såpad yta.

Ett alternativ till detta vackra och naturliga golv är vax istället, vitvax. Mycket tåligare yta tydligen och exakt samma utseende (sambons bror gjorde lutat i ett rum och vaxat i köket - man ser ingen skillnad).

Ska försöka ladda upp bilder så att du får se.

Lycka till!

3. M
    Medlem Nivå 1
    vitlut+hårdvaxolja de är det du är ute efter.

4. K
    Medlem Nivå 6
    Tack för tipsen.
    Såpa en gång per månad kan bli för jobbigt dock... (= lat, nog med bord och gerjer som ska oljas in då och då)
    Vitlut + hårdvaxolja skulle kunna vara nåt, lite rädd bara för det där med slittåligheten. Vad är det för skötsel på hårdvaxoljan tro, måste det göras om med jämna mellanrum?

Kollat lite hemsidor nu och funderar på Bona Parquet Décor vit (=bets) (www.bona.com) i kombination med mattlack.
    Eller kanske bara den där Bona naturale som jag läste om i en annan tråd också. Blir iofs inte vit-tonen då, men träet är ju ganska ljust i sig.

*Funderar vidare*

Edit: läste lite om hårdvaxolja i denna tråd, och fick inte direkt positiva vibbar. Verkar lite känsligt tycker jag...
    http://forum.byggahus.se/golv/68155-utseende-hardvax-jaemfoert-med-olja.html

5. M
    Medlem Nivå 1
    nej nej de ger golvet ett bra skydd! sen förhindrar behandlingen gulningsprosessen.
    om du tar kontakt med en erfaren golvslipare rekomenderar jag starkt vitlut+osmo hårdvaxolja.
    om du tänkte göra jobbet sj rekomenderar ja inte någon infärgning alls pga att slipningen måste vara jämn över hela golvet

6. K
    Medlem Nivå 6
    Blir nog någon slags syralack (?) istället. 2-komponents och matt i tonen.
    Karln min var lie tveksam till det där med vitton, och killen som ska slipa åt oss hade sådär erfarenheter av Bona Naturale. Sa att det inte alls vart lika hållbart som det han brukade använda, och propagerade hårt för sin lack (som jag f.ö. inte ens vet vad den heter....) och sa att alla brukade vara väldigt nöjda med denna.
    Karln min har skött kontakterna med golv-killen och litar stenhårt på att han vet vad som är bäst, så jag får väl hålla tummarna och hoppas det blir bra iaf.

Tack ändå för tipsen.