Byggahus.se

Youtube tips: "Skylden felsöker jordfel i villa"

1. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Kul nördfilm om felsökningen av ett jordfel i en villa som löser ut JFB. Visar på rationell felsökning när man står inför en sådan här situation (men kommentarer från experterna som gör det dagligen och stundligen är ju naturligtvis alltid intressanta).

Utan att "spoila" slutet så ger det de av oss som med bestämdhet hävdar att om man skall hemmapula så både skall och kan man kosta på sig att göra det rätt! Inte "halvrätt", eller "det duger nog"-rätt, utan helt rätt.

[video=youtube;r_vx3kwUH4U]https://www.youtube.com/watch?v=r_vx3kwUH4U[/video]

• Laddar…
  2. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Kunden borde väl ha sett att kabeln i marken var av innan han ringde elektrikern?

3. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Eller tänkt tanken "jag gjorde ju grejjor själv utomhus"... Men det kan ju ha varit någon annan som grävt under dagen, och när ägaren kom hem i mörkret så var huset svart och JFBn löste ut, så det behöver ju inte vara så självklart som man kan tycka. Det beror ju på vem/vad/hur/när.

Som kabeln låg (grunt och utan skydd eller märkning, dessutom fel sort) så är den ju lätt att gräva av utan att säkert märka det själv...

4. C
    Renoveringsnovis Nivå 6
    Dom har en hel del intressanta klipp på sin kanal (har sett dem alla :D )

5. possum77
    Medlem Nivå 6
    Jag börjar alltid med att dra ut allt som sitter i utomhusuttag om JFB löst. Det är i 99% av fallen det som är felet, motorvärmarkabel som ligger i fukt, skadad utebelysning, kvarglömd sladd till elredskap el dyl.

• Laddar…
  6. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Jag hade ett liknande fel för ett antal år sedan. Jag skruvade ur alla säkringar och skruvade in en i taget för att testa. När jag hade skruvat i en 5-6 stycken så löste den, men det spelade ingen roll vilka jag skruvade in... Det visade sig efter lite rotande i centralen att isoleringen på en FK-kabel (troligen från -68 när man totalrenoverade huset) som låg i en båge bakom en av skenorna hade hade torkat och en bit hade ramlat av. förmodligen låg den några hundradels millimeter ifrån skenan och när det började gå tillräckligt mycket ström i centralen så blev det överslag.

7. M
    Medlem · Nivå 11
    Man kan få samma fenomen om nolla och jord ligger ihop ute i anläggningen.
    Jag håller med possum77 också, jordfel är till 90%* något utomhus som krånglar. Väldigt ofta är det uttag som inte har dräneringshål.

*En helt egentolkad egen uppfattning.

8. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    87.6% av all statistik är som bekant påhittad... ;)

• Laddar…
  9. M
    Medlem · Nivå 11
    Så är det! :D
    Jag reagerade f.ö. på killen i filmen som inte ville röra huvudbrytarna för att de kunde gå sönder. Då är det väl absolut läge att testa dem?? Jag gör alltid en koll på centralen (efterdra, kontrollera jfb och huvudbrytare) när jag ska in och rota. Med undantag om det är akututryckning och jag har bråttom därifrån. :cool:

• Laddar…
  10. U
    Medlem · Nivå 10
    Kanske han inte har en så stor och välförsedd bil som du :D
    Hur många olika typer av brytare har du så att du kan vara säker på att du kan ersätta den gamla med en som passar ifall den skulle packa ihop ;)

11. M
    Medlem · Nivå 11
    Om den pajar åker jag (med full betalning) till Ahlsell och hämtar en ny. Passar samtidigt på att äta och göra bankärenden såklart. :D
    Nej då, skulle den gå sönder byglar jag den och hör med kunden när det passar att jag kommer tillbaka skulle jag tro. Kan tillägga att hittills har ingen brytare pajat när jag har testat dem.

12. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Ja, det var också en grej jag reagerade på. Är de alltså så dåliga att man generellt skall undvika att manövrera dem?

Jag har exakt samma (okulärt iaf) i min central, och är det alltså motiverat med ett byte bara av det skälet?

13. S
    Medlem · Nivå 10
    Har varit med om ett par gånger då jag brutit strömmen med en sån och när jag slagit på igen saknas någon fas. Jag undviker också att manövrera dessa brytare om jag inte måste. Man kan rekomendera kunden ett byte men man vill helst inte tvinga dom genom att ha sönder den.

• Laddar…
  14. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    OK. Då sätter jag nog upp ett byte på min att-göra lista.

15. P
    Medlem Nivå 9
    En huvudbrytare som bryts med belastning "slits" med all säkerhet ut om den används ofta ,
    ska strömmen brytas bör man se till att alla större belastningar är frånkopplade