Hej,

Håller på och installerar ett Yale Doorman... allt funkat kanon tills nu när jag ska avsluta - får inte upp dörren efter jag stängt den första gången.

När jag nu kollar på bilderna ser jag att det kan vara som så att jag råkat ha vänt förseglingskolven åt fel håll?

I instruktionen står att kolven är vänd för högerhängd dörr så vände jag den men den går liksom inte upp nu... har en vänsterhängd dörr men den platta sidan sitter nu utåt så att säga... rätt/fel? Känns inte som att den dras upp när man drar ner handtaget.

såhär ser låset ut nu - rätt/fel?

Vad kan det annars vara som gör att man inte kan öppna dörren?

• Instruktionsbild för Yale Doorman med markeringar på förseglingskolvens position och låsets in- och utsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Vad har du för slutbleck?
Jag minns inte om doorman drar in förreglingskolven när du öppnar (tror inte det) och om inte så kan den ha fastnat i urtaget i slutblecket om du har fel slutbleck, utan slutbleck eller om slutblecket sitter i fel höjd.
Om så är fallet så måste du peta in förreglingskolven, enklast är att använda något som krokar bakom förreglinskolven och sedan dra in den långsamt tills du kan öppna dörren.
Det ska inte vara ett hål i slutblecket där förreglingskolven ligger.

Om förreglingskolven vore felvänd så skulle du kunna öppna dörren men få problem vid stängning av dörren.

Redigerat:
  • Gilla
bohennor och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Vad har du för slutbleck?
Jag minns inte om doorman drar in förreglingskolven när du öppnar (tror inte det) och om inte så kan den ha fastnat i urtaget i slutblecket om du har fel slutbleck, utan slutbleck eller om slutblecket sitter i fel höjd.
Om så är fallet så måste du peta in förreglingskolven, enklast är att använda något som krokar bakom förreglinskolven och sedan dra in den långsamt tills du kan öppna dörren.
Det ska inte vara ett hål i slutblecket där förreglingskolven ligger.

Om förreglingskolven vore felvänd så skulle du kunna öppna dörren men få problem vid stängning av dörren.
Tack för svar!

Använder mig av slutblecket som kom med i förpackningen men... som du säger så är det förreglingskolven (får in en tunn plåt mellan karmen och dörren/låskistan och det är kolven som plåten stannar vid). Insett efter att ha läst en hel del olika trådar här och även kollat youtube att kolven är åt rätt håll men på något sätt har den fastnat i slutblecket. Ska se om jag kan lyckas göra någon tunn krok så jag kan få in det och flytta ner slutblecket lite bara (y):D

Gör ett hack en bit in på plåten du fick in och stoppa in plåten så kolven ligger i hacket och dra sakta plåten utåt och dra upp dörren när förreglingskolven är inne.
Annars kan du vara lite MacGyver och använda plast från någon förpackning eller en plackers (vissa plackers fungerar bra om man klipper av snöret om de får plats.
Svartvitt schema över en plåt med ett utsågat hörn, beskriver hur man öppnar en låst dörr som beskrivet i inlägget.

Redigerat:
  • Gilla
Espen81
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Gör ett hack en bit in på plåten du fick in och stoppa in plåten så kolven ligger i hacket och dra sakta plåten utåt och dra upp dörren när förreglingskolven är inne.
Annars kan du vara lite MacGyver och använda plast från någon förpackning eller en plackers (vissa plackers fungerar bra om man klipper av snöret om de får plats.
[bild]
Grymt,

Tack än en gång för bra svar - löste allt igår - hittade inte plåtsaxen (kan ha slängts i senaste flytten - använder den ”aldrig” så tänkte nog att jag inte kommer behöva den men tji fick man)... Löste det hels med en tandad köttkniv som man har när man äter - flyttade ner låsblecket så förreglingskolven inte går in i den och vips - nu fungerar det :-)

Stort tack än en gång för grymma tips och det med Plackers ska jag ha i åtanke när man behöver ”MacGyvra” framöver :D

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.