814 läst · 2 svar
814 läst
2 svar
Yale doorman dubbeldörr - stänger inte
Jag har satt i Yale doorman i mina dubbeldörrar från 40-talet där det tidigare satt ett osym niotillhållarlås. Har därmed fått ta ur både för låskistan och slutbleck. Läst på och samlat mod i några månader, insåg att detta kunde bli hur svårt som helst att få till 
Men har nu lyckats få allt på plats och på rätt ställe enligt ritning. Ändå går det inte att få dörren att ”ta fast” så den stängs. Är det dubbeldörrarna som sviktar? Går det justera slutblecket? Känns spontant som om det skulle behöva sitta längre ut men då hamnar det inte längre i linje med dörren.
Tacksam för alla tips 🙌
Men har nu lyckats få allt på plats och på rätt ställe enligt ritning. Ändå går det inte att få dörren att ”ta fast” så den stängs. Är det dubbeldörrarna som sviktar? Går det justera slutblecket? Känns spontant som om det skulle behöva sitta längre ut men då hamnar det inte längre i linje med dörren.
Tacksam för alla tips 🙌
Produkter som diskuteras: "slutbleck"

Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 509 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 509 inlägg
Fel plösmått antagligen. Mät avståndet på låset till dörrbladets utsida och jämför med slutblecket. Det behöver vara ca 2 mm luft så att låset kan stänga.
Har du ett slutbleck märkt -1 så finns det -2 och -3 med större plösmått.
Har du ett slutbleck märkt -1 så finns det -2 och -3 med större plösmått.
Men såklart det var… jag flyttade fram blecket och tänkte det skulle lösa problemet men behöver köpa ett som är rätt.S sinuslinus skrev:
Tack! Känner mig allt lite stolt som fick ihop det till slut. 😃
Klicka här för att svara