Hej,
Har sen tidigare Yale Doorman Classic i huset och vill även sätta in i förrådet. Insåg att slutblecket inte passar och att jag måste fräsa ur för att det ska plats och därtill är dörrkarmen smalare än de vi har i huset (tror dock att slutblecket får plats).

Läst runt på forumet och sett flera exempel där Yale Doorman satts in i förråd och andra dörrar där slutblecket inte passade. Men innan jag går på dörrkarmen ber jag om råd och hjälp. Hoppas att @123abc även kan hjälpa mig?

Ber om ursäkt för något mörka bilder. Tog dem nu på kvällen (kan bifoga nya i dagsljus om det behövs).

Vänligen,
Henrik

• Närbild av dörrkarm med installerat slutbleck för Yale Doorman, omgiven av garageartiklar och cykel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätning av dörrkarm med smalt slutbleck i mörker för Yale Doorman installation.
    Skapa konto
  • Smal grå dörrkarm med en monterad silverfärgad slutbleck för Yale Doorman Classic, synlig i svagt ljus.
    Skapa konto
Det ser ut som ett standardslutbleck, vad är det för plösmått?

1 123abc skrev:
Det ser ut som ett standardslutbleck, vad är det för plösmått?
Här kommer några bilder, men plösmåttet är ~16 mm

Om det behövs fler bilder eller fler mått ordnar jag det.

• Måttband visar 16 mm plösmått på en dörrstängningsmekanism i närbild.
    Skapa konto
  • Närbild på dörrens sidoparti med lås och måttband som visar plösmåttet på 16 mm.
    Skapa konto
  • Närbild av en metallplatta med inskriptionen “SVV” och en skruv, bredvid en mörk yta.
    Skapa konto
  • Mätsticka som visar ca 16 mm mellanrum mellan två metallkanter.
    Skapa konto
  • Skjutmått mäter plösmått på en metallstruktur, visar cirka 16 mm.
    Skapa konto
Henrik1986 Henrik1986 skrev:
Här kommer några bilder, men plösmåttet är ~16 mm

Om det behövs fler bilder eller fler mått ordnar jag det.
Vad tror du? 😁
@123abc

Någon annan som gjort samma "operation" som kan hjälpa mig i rätt riktning? Kommer det att gå eller bör jag titta efter en annan lösning?

Ibland går det att byta till ett 1264-2 om du inte har krav på klassad låsning men jag hade fällt in ett säkerhetsslutbleck t.ex 1487-2.

1 123abc skrev:
Ibland går det att byta till ett 1264-2 om du inte har krav på klassad låsning men jag hade fällt in ett säkerhetsslutbleck t.ex 1487-2.
Tack för tipset.
Är det något mer än säkerhetsklass som skiljer slutblecken åt?

Tack för tipset.
Är det något mer än säkerhetsklass som skiljer slutblecken åt?
Konstruktionen skiljer mellan slutblecken.
Det ena är ett enklare slutbleck medan ett säkerhetsslutbleck är kraftigare samt har en kåpa/kappa och är certifierad.

Ritning av slutbleck och säkerhetsslutbleck, visar skillnader i konstruktion och dimensioner, inklusive kåpa/kappa.
Skapa konto

1 123abc skrev:
Konstruktionen skiljer mellan slutblecken.
Det ena är ett enklare slutbleck medan ett säkerhetsslutbleck är kraftigare samt har en kåpa/kappa och är certifierad.

[bild]
Tack för bilden!
Oavsett val av slutbleck kommer jag att behöva fräsa ur för att få det på plats?

Farstatjej90
Tack för bilden!
Oavsett val av slutbleck kommer jag att behöva fräsa ur för att få det på plats?
Ja om du ska sätta dit ett större slutbleck måste du göra det.

Verktyg för träbearbetning av dörrlås som visas i artikel från Temu, pris 1 297 kr med fri frakt.

Okej! Då kör jag på ett 1487-2.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja om du ska sätta dit ett större slutbleck måste du göra det.
[media]
[bild]
Jag som använt det verktyget mycket anser att det ofta inte är bra för att fräsa in slutbleck.
Verktyget sitter ofta dåligt på karmen framförallt kan foder och lister påverka och det ofta är för brett för verktyget.
En borrmaskin och stämjärn är ofta enklare, jag använder fräsverktyget väldigt sällan till slutbleck tror det är under 1% av alla slutbleck jag monterar.

• Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
1 123abc skrev:
Jag som använt det verktyget mycket anser att det ofta inte är bra för att fräsa in slutbleck.
Verktyget sitter ofta dåligt på karmen framförallt kan foder och lister påverka och det ofta är för brett för verktyget.
En borrmaskin och stämjärn är ofta enklare, jag använder fräsverktyget väldigt sällan till slutbleck tror det är under 1% av alla slutbleck jag monterar.
Bra info! 😀☺️👍

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.