Byggahus.se

Wiresystem från IKEA

1. J
    Medlem · 40 inlägg

joco2

Medlem
    Jag har i matsalen IKEAs lågvoltswire "NORRSKEN" med 5 stycken halogen 20w/12v spottar på. Frågan är om man kan dimmra detta. Tidigare trådar har tagit upp frågan, men jag vet inte vad det är för typ av transformator och så. Någon som vet och kan ge råd på typ av dimmer för detta och/eller hur man kan se vad för typ av trafo det är.

/Jonathan

2. W
    Medlem · 87 inlägg

Wilmer

Medlem

Re: Wiresystem från IKEA

tror att det är en vanlig konventionell transformator och då ska det vara en tyristordimmer.

är det en elektronisktrafo ska det vara transistordimmer.

sen tror jag att de med elektronisktrafo menar ett switchat aggregat eller liknande. då blir den i regel liten och lätt.

är din trafo lite större typ väger 0,5 kg eller mer skulle jag gissa (har en billig variant hemma från ikea med en vanligtrafo och den väger nog mins 0,5 kg (snöre med tre spottar)) och det är en vanlig trafo till den.

någon annan som vet exakt, så jag inte luras?

3. J
    Medlem · 40 inlägg

joco2

Medlem

Jo det är en stor och tung klump som är transformatorn, jag gissar själva att det skulle vara en valig transormator som kräver en tyristor...
    Vad händer man installerar fel, går trafon sönder, går dimmer sönder, börjar det brinna... Exploderar det :surprised:

Jag hittade Tyristor dimmer för ca 800 pix (eljo trend), Vet nån om det går att få tag på billigare, eller kanske tom elektrikern får billigare med sin rabatt ( och inte lägger på nåt hutlöst...)

/J

4. T
    Medlem · 429 inlägg

TN

Medlem

Byt transformatorn till en elektronisk och köp en "vanlig" dimmer, brukar bli billigare än att köpa en tyristordimmer......

5. J
    Medlem · 40 inlägg

joco2

Medlem

Fick svar från IKEA på mail efter två timmar, bra jobbat...
    Det är en Mekanisk transformator till detta system.

/J

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.