Tycker det låter som något fel på impellern. Man kan försöka justera lite på de båda insexskruvarna och se om ljudet försvinner men se efter att det inte blir droppläckage. Annars dags att byta pumpen.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "insexskruvarna"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Men är det verkligen pumpen som låter?
Det låter mer som en lös ventilkägla som slår av någon anledning. Alltså inte i pumpen.
Mina låtande pumpar har surrat, ylat, gnisslat. Mer ett ljud som kommer när smuts skrapar mot det snurrande pumphjulet.
Det låter mer som en lös ventilkägla som slår av någon anledning. Alltså inte i pumpen.
Mina låtande pumpar har surrat, ylat, gnisslat. Mer ett ljud som kommer när smuts skrapar mot det snurrande pumphjulet.
Ja det är pumpen, så fort jag drog ut kontakten så slutade ljudet. Kan det bero på höga temperaturen (omkring 30 grader idag) som får systemet att balla ur lite? Kanske dra ner hastigheten på den till 1?B Bjober skrev:
Det slutade faktiskt låta när jag drog ut kontakten..sänkte från 2a till 1a hastigheten och skruvade lätt på insexskruvarna..när man vrider på de för hårt ökar ljudet nämligen. Har du någon aning om varför man bara har lagt in 2 insexsskruvar (diagonalt) av 4 möjliga? Två stycken skruvar saknas nämligen.J Josth skrev:
Ja , det kan vara vattenflödet som får andra saker i systemet att låta och slå. Stänger du då av eller sänker hastigheten så kan det sluta. Men det behöver inte vara något fel på pumpen för det.R RalleRals skrev:
Dock är det vanligt att pumphjulet samlar på sig skräp, dels är det systemets (ofta) trängsta passage och sen är motorn magnetisk vilket gör att järnhaltigt material fastnar.
Så det är ändock en god ide att rengöra pumphjulet och röranslutningarna om du kan.
Brukar bara sitta två skruvar, har inte sett något annat på dessa Wilo.R RalleRals skrev:Det slutade faktiskt låta när jag drog ut kontakten..sänkte från 2a till 1a hastigheten och skruvade lätt på insexskruvarna..när man vrider på de för hårt ökar ljudet nämligen. Har du någon aning om varför man bara har lagt in 2 insexsskruvar (diagonalt) av 4 möjliga? Två stycken skruvar saknas nämligen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Problem med Wilo cirkulationspump – behöver råd
Värme allmänt -
Cirkulationspump från Wilo-para låter, finns det tystare?
Värmepumpar -
Wilo cirkulationspump - vad innebär värdet nW?
Värmepumpar -
Frågor angående cirkulationspump ackumulatortank , pelletspanna
Värme allmänt -
IVT Greenline HE C7 (cirkulationspumpen, Wilo, för köldbärare går inte)
Värmepumpar