Byggahus.se

WiFi till övervåningen

1. M
    Anonym
    DET är samma sak. De har ett eget login. Du har ingen koll på vilka som har tillgång till det. Sådana lösningar är alltid osäkra.

Men för att gå tillbaka till TS. Det kom ett bra förslag om att testa att flytta routern närmare mitten på huset för att testa täckningen. Använd gärna en wi-fi skanning-app och notera var du har dålig och bra mottagning. En extender behöver ju också ja mottagning för att fungera.

Redigerat av moderator 31 jul 2017 10:04
    • Laddar…
  2. H
    Medlem · Nivå 12
    Hej

Förslag på bra router? Förklara hur man laddar ned app och stänger av wi-fi i Felias router,

3. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 11
    Ursäkta trådkapen men jag laddade ner appen och får bara fel access key ner jag försöker logga in

4. T
    Medlem · Nivå 7
    Förmodligen innehåller deras router en accesslista som reglerar från vilka ip-adresser routern får manageras och att routern endast tillåter ssh med privat nyckel. Visst, det är förstås inte en helt säker lösning, men inte heller att jämföra med tex en d-link-router med påslagen remote admin-funktion.

5. [SKPG]Zamora
    Renoveringsnovis · Nivå 9
    Deras app lämnar lite övrigt att önska. Jag kan inte ens hitta min router längre via appen, trots ominstallation och reset av både app och router.

6. P
    Medlem Nivå 7
    Tack, detta ska testas.
    Finns ytterligare ett jack att sätta den i. Dock va det nåt vajsing med telefonen när vi använde det jacket har jag för mig. Men den fasta telefonen används knappt längre så det är nog inget problem.

Huset är ett gammalt skärgårdshus byggt 1925, två plan med källare och vind.

Så man kan köpa en bättre router och koppla in den på Telias om dom gör en brygga?

7. Microkatten
    Medlem · Nivå 14
    Antag att det visar sig att du faktiskt kan dra kabel till en lämplig plats i huset, t.ex. på nedanvåningen, att placera en wifi-punkt på. Via det andra telejacket eller en separat kabel.

Då skulle jag starkt rekommendera att du behåller din nuvaranda telia-router, som får fortsätta sköta adsl och routing-delen. Istället köper du en separat accesspunkt. På det viset "bryter du ut" wifi-funktionaliteten från din router. Så ser även professionella nätverk ut.

Skulle du t.ex. märka att du vill ha ytterligare täckning så köper du bara en accesspunkt till. Telia-routern behöver aldrig blandas in, och du kan t.o.m. byta ut routern utan att påverka din wifi-täckning, t.ex. om du byter operatör eller får fiber indraget.

En lämplig accesspunkt att köpa är då Ubiquiti, som nämnts. Dock inte den varianten som länkades till tidigare, utan AC Pro-varianten: https://www.kjell.com/se/sortiment/...-uap-ac-pro-roaming-accesspunkt-ac1750-p61301

Fördelen med den är att du kan strömmata den via ethernetkabeln som den är ansluten till routern med (kallas PoE, Power over Ethernet), du behöver alltså inte en separat strömkontakt. Den andra länkade accesspunkten kan det också, men gör det inte på ett standardiserat sätt, som AC Pro gör (dessutom får du bättre wifi).

För att PoE skall fungera behöver du också köpa en liten switch som också har PoE-funktionalitet. Med AC Pro kan du köpa vilket märke som helst, med den andra länkade accesspunkten måste du köpa Ubiquitis egna switch.

Sorry för det lite långa inlägget... :)

8. P
    Medlem Nivå 4
    Essensen av mina erfarenheter hur man får bra wifi hemma:

Det är kvalitetskillnad på wifi accesspunkter. En billig kombinerad router+accesspunkt från tex netgear/dlink är låg kvalitet. En dedikerad accesspunkt från Ubiquiti är dyrare och definitvt värd varenda krona med tanke på hur mycket man använder sitt wifi.

Dålig hastighet på wifi beror på en av två saker: räckvidd eller störningar. Därför är det mycket viktigt att välja rätt wifi-band: 2.4 GHz eller 5GHz. Om du bor i ett grannskap där det finns många wifi-nät i närheten (inom 150m) så måste du använda 5GHz. Om du bor mer ensligt och behöver lång räckvidd (>15m) så är 2.4 GHz bäst.
    Använd din smartphone och någon av de otaliga "wifi spectrum analyzer" appar som finns så ser du om det finns andra nät som stör. Ett nät som ligger bara lite bredvid ditt nät i frekvensspektrat stör mycket mer än ett som ligger på exakt samma kanal som ditt. (Nät på exakt samma kanal kan synka med varandra sända "i takt" med varandra. Nät på nästan samma frekvens stör bara varandra.)

Hur nära kan du komma med nätverkskabeln? Tänk 3D. Du kanske tex kan få upp en accesspunkt i innertaket på våningen under inom rimligt avstånd. Ubiquiti (mitt favoritmärke som nog ni förstår) har snygga accesspunkter för takmontering som är snygga, ser ut som en slimmad brandvarnare och behöver bara en enda kabel.

Jag har provat powerline ethernet och haft dåliga erfarenheter. Använde Zyxels lösning så det var inga kvalitetsprylar dock.

9. P
    Medlem Nivå 7
  10. P
    Medlem Nivå 7
  11. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 9
    Jag förstår bara inte vitsen med att betala 3000 för någonting när man kan få exakt samma funktion för 700-800. Jag kan inte svara för alla här, och det kommer säkert någon som har en åsikt, men jag har ingen eftersom jag inte betalar överpriser på saker.

• Laddar…
  12. N
    Medlem Nivå 1
  13. L
    Medlem · Nivå 11
    Du får inget sömlöst system för 7-800, dvs att man byter AP vid förflyttning.

14. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 9
    Jaså? Ja då är väl min tp-link homeplug en inbillning då då...för jo...jag byter sömlöst mellan router och homeplugextendern.

15. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 9
    Förlåt. Jag hade fel. Det kostar 600, och inte 700-800 som jag hade för mig. Och jo, det är sömlöst. Enklare, bättre och mer tillräcklig lösning finns inte för oss som inte gb-uppkoppling. Länken nedan är till den jag har, men det har säkert utvecklats sedan den designades, så än snabbare än 300 Mbps finns säkert idag.

https://www.komplett.se/product/794...UEAQYASABEgJ5AvD_BwE&gclsrc=aw.ds#productinfo