Byggahus.se

Whirlpool Induktionshäll ACM802NE

1. O
    Medlem · 17 inlägg

Ola_L

Medlem
    Lite konfunderad över denna häll. Läste på mig innan jag köpte den för att vara säker på att den tog minst 2 faser. Stod även så både på etiketter på utsidan och på det medföljande kopplingsschemat 1 fas 230 v/3 fas 400 v.

Men när jag öppnade kopplingsdosan fanns L1 L2 N1 N2 Jord.

Maskinkrimpade flatstiftsanslutningar med en klen förkopplad sladd som krimper ihop L1/L2 och även N1/N2 i inkopplingsände. Står 230 volt på en etikett på hällen men på 2 andra etiketter även 1 fas 230 v 2-3 fas 400 v.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20170809_233029.jpg

Under kopplingslockets parkeringsläge hittade jag denna.

20170810_012041.jpg

Om jag tar min rejäla fasta befintliga sladd och krimper plus löddar på skyddshylsade smältlimmade flatstiftkontakter och kopplar den enligt L1 L2 N1+N2 till N Jord, eldar jag upp hällen då? Är min installation felaktig för att jag dissar de maskinkrimpta flatstiftkontakterna med sina sockerbitar?

20170809_233052.jpg

2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 512 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Det säljs inga hällar för Sverige längre så alla som köper häll/spis idag är konfunderade... Denna häll passar bättre i Nederländerna.

Men om du har två faser, nolla och skyddsjord framdragen till kopplingspunkt så kan den kopplas in hos dig så som du beskriver.

Varför vill du inte använda den medlevererade sladden? Det är i och för sig inga problem att använda en egen sladd, de medföljande kontakterna har ingen speciell funktion. Du behöver då i så fall se till att N1 - N2 byglas,

3. O
    Medlem · 17 inlägg

Ola_L

Medlem
    Hej Bo!

Den medföljande sladden verkar vara undermålig kvadratmässigt, ser mindre ut än 1,5. Kanske därför de byglat de två faserna för bruk i Sverige för att öka arean? Har 2,5 solid idag.

• Laddar…
  4. L
    Husägare · Skåne · 3 768 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    Bo har rätt alla hällar är från fabrik kopplade så här, det innebär att du får 3 mm2 totalt i ledararia detta vid inkoppling på en fas ! Nu passar hällen i Holland / Norge där dom har 2- faser med 230 V mellan sig.
    Men det är bättre om du har tillgång till två faser här i Sverige, då är det bara att dela på brun och svart ledning och koppla dessa till var sin fas. Hällen skall alltid ha nolla !!! Men du behöver inte sära på blå/ grå.

5. O
    Medlem · 17 inlägg

Ola_L

Medlem
    Varför får man överhuvudtaget sälja en produkt med en SE-sneakanpassad sladd i Sverige? Är galvade stålbyglar ens godkända att skruva i plint?

6. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Vad står det på kabeln? Har svårt att tro att den skulle ha en mindre area än 1.5 mm².

7. O
    Medlem · 17 inlägg

Ola_L

Medlem
    Något smått irriterad på Elgiganten som inte har koll på vad de säljer utan refererar hejvilt till en manual som inte heller den ger klara besked. Denna låg med hällen och visar att hällen finns i många utförande med skruvplint.
    20170810_155817.jpg

• Laddar…
  8. L
    Husägare · Skåne · 3 768 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    Ja de är riktigt konstigt att inte jord=E och Nolla är på samma ställe för olika länder.

Är det praxis i olika länder med placering av plintar ????
    Någon som vet ??
    Hur ser elsystemet ut i Belgum ?? Holland ? Norge ? (Norge har väl ingen nolla bara 2-faser med 230 V mellan sig) ?

9. O
    Medlem · 17 inlägg

Ola_L

Medlem
    Helt korrekt. Den är 5x1,5 kvmm. Den ser bara väldigt klen ut. Hade själv inte satt en sån klen kabel.

10. T
    Medlem · Västra götaland · 2 649 inlägg

Tobbe_3

Medlem
    Se den spisen som två små spisar. Kablarna L 1 och N1 driver ena halvan, kablarna L2 och N2 driver den andra halvan.

I Sverige kopplar behåller man N1 och N2 sammankopplade och delar L1 och L2 .
    L1 och L2 ansluts tillvaron fas.

11. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Som anslutningskabel till en spis räcker 1.5 mm² mer än väl. Fritt förlagd tål den en 16 A säkring. Du vinner väldigt lite på att använda en 2.5 mm².

12. O
    Medlem · 17 inlägg

Ola_L

Medlem
    Då kör jag på det. Tack för kloka svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.