Byggahus.se

Webcam, nightvision och fönster

5k läst  17 svar

1. O
    Medlem Nivå 2
    Hej om man har en webkamera som går över i nightvision men som filmar genom ett fönster så funkar det inte så bra .

Är det ngn som har en lösning på hur man kan ha kameran varmt bakom glas ( eller liknande ) som ändå kan köra nightvision ?

2. J
    Medlem Nivå 1
    Placera den så nära glaset som möjligt sen en svart kåpa bakom så det inte reflektera.
    Inte helt säker att det funkar men jag gjorde så med en backkamera i en bil som hade samma problem.

3. O
    Medlem Nivå 2
    Hej jag kan prova men jag tror att det är ngt med glasets egenskaper för de våglängder som nightvision använder ...
    Kanske plexiglas är annorlunda ?? Ngn som provat ?

4. hsd
    Medlem · Nivå 12
    Energiglas kan blockera helt eller delvis

5. O
    Medlem Nivå 2
    jo men inte bara energiglas verkar det som - mina glas är äldre än så ...

6. D
    Medlem Nivå 8
    Du får stänga av IR eller kapa IR och placera IR-belysning ute, alternativt sätta en kamera ute (de fungerar i kyla).

7. T
    Medlem · Nivå 19
    Det kan möjligen funka om du ställer kameran i kraftig vinkel mot fönstret, annars är det nog bara att slå av IR-belysningen som hjälper.

8. hsd
    Medlem · Nivå 12
    Eller skapa en skärm runt optiken ,tex ett rör

9. T
    Medlem · Nivå 19
    Funkar tyvärr bara på enkelglasfönster, eller möjligen kopplat tvåglas om man sätter ett rör mellan glasen också, men det blir nog rätt klurigt att få det att funka med IR-belysningen.

10. M
    Medlem · Nivå 7
    En HD-kamera för utomhusbruk löser problemet enklast. Jag har 2st, en Dlink 2330 och en 2332. Fungerar riktigt bra efter jag satte upp 80w Led strålkastare som styrs av rörelsedäckare också.

11. S
    Medlem Nivå 1
    Har också tittat på den men blev avskräckt av recensionerna https://www.komplett.se/product/813...-link-dcs-2310le-daynight-cloud-camer#reviews
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2671631

Verkar inte enbart vara NV som är problemet utan även optiken och videoströmmen. Finns det någon som har ett bra tips på en trådad nätverksutomhusövervakningskamera?

12. H
    Medlem Nivå 3
    plexiglas bör bli mycket värre ur infrarödsynpunkt - men prova gärna först..

13. S
    Medlem Nivå 8
    Jag skulle nog slå ett slag för valfri kamera från Axis: https://www.dustin.se/group/hardvar...ufacturer=axis&areaofusage=utomhus&sortby=asc
    Förvisso är de inte gratis, men de funkar utmärkt i väder och vind och fångar allt från rävar och rådjur till Jehovas vittnen och andra nyfikna. Har själv kört en i flera år oavbrutet på sommarstugan. :)

Alternativt så sätter man en IR-strålkastare utanför huset med PIR-sensor. Borde finnas en del att välja på och en sådan lösning borde också bli billigare än en ny kamera.

14. T
    Medlem Nivå 11
    Axis är bra produkter men man får verkligen betala.. den billigaste Axis-bulleten med IR och ethernet/PoE låg på strax under 6000 kr på Prisjakt, tror jag. D-link motsvarande funktion får man runt 2-3000 kr.

• Laddar…
  15. S
    Medlem Nivå 8
    Det som i huvudsak blev avgörande när jag köpte in alla kameror till företaget samt till sommarstugan var systemkraven. Axis kameror är oberoende av operativsystem, webbläsare och specifik mjukvara. Alla inställningar kan göras i kameran likväl som i extern programvara utan att vara låst till tillverkarens egna programvara, på servern gick det utmärkt att använda KMotion för hanteringen av materialet och kamerorna går att beställa med regnsäkra eller vandaliseringssäkra skydd utöver standardskydd.
    Andra faktorer som spelade in för mig var de åsikter man kunde hitta på nätet. Framförallt var det klagomål på kameror som låst sig och dåligt resultat i mörker. Jag gjorde dock inköpen för 4 år sedan så förmodligen har även de billigare alternativen utvecklats. :)

• Laddar…