Byggahus.se
Ska ha vägghängda wc-stolar i huset dessa tänkte jag ansluta med en wc-böj till avloppet. Men läste någonstans att dessa helst ska anslutas med 45 gradare. Kommer det att bli bekymmer med wc-böjen?
Mitt alternativ annars är att s:a mig bakåt först för att sedan svänga tillbaka mot väggen om jag ska ha 45-böjar.

Hur mycket bygger 2st 45-gradare?

Hur mycket sidoförflyttning blir det med 15, 30 och 45 böjar?

Vid en böj från vågrätt till lodrätt behövs nog ingen 45 gradare, det är när man går från lodrätt till vågrätt som man bör ha en "mjuk" sväng med hjälp av 2 45-gradare. Med min vägghängda följde det med en 90 gradare.

Jo, så har jag också uppfattat det tills jag läste i VVS-handboken där det står att vägghängd wc ska anslutas med 70 graders böj och helst 45 graders.

Mattiaz skrev:
Jo, så har jag också uppfattat det tills jag läste i VVS-handboken där det står att vägghängd wc ska anslutas med 70 graders böj och helst 45 graders.
De menar kanske om det svänger åt sidan.

ImageUploadedByByggahus.se1385222931.132653.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1385222948.513234.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske bara är när det ska anslutas till en stående ledning som kommer uppifrån? Mina ledningar kommer nedifrån.
I så fall undrar jag vad är skillnaden?

En stående ledning kan ju ha en toalett ansluten ovanför och om man spolar i den så kanske det inte blir så bra om du har anslutit i 90 grader. Då skulle det nog finnas en risk att vatten forsade mot den nedre toaletten med översvämning som följd.

Krilleman
Ska avloppet rakt nedåt från din WC så behöver du inte vidta några speciella åtgärder. Då använder du den med-levererade WC-böjen!

Som Joskin skriver vill man inte ha "material" från en ev. WC på ovanvåning ner i din porslinsgud! Vilket man kan få med installation av 90º grenrör!

Ok, då är jag nöjd. Tack för hjälpen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.