Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Wc anslutning, wc böj eller 110 rör.

1. T
    Medlem · 23 inlägg

Tobias.hagg

Medlem
    Hej!

Jag har ett litet problem.
    Har dragit avlopp i bjälklaget på övervåningen och satt en Uponor wc böj 90 grader till toan.
    Men nu när jag mäter lite hur högt blivande golv hamnar så kommer wc böjen inte upp tillräckligt högt ur golvet.
    Så nu är frågan vad som är bäst.
    1. Byta ut wc böjen mot vanlig 90 böj och släppa upp ett 110 rör för att sedan ansluta med vanlig wc stos. (Bjälklaget är fortfarande öppet)
    2. Låta det vara som det är och sedan använda en Jafo GAS WC 7 STOR som wc anslutning på wc böjen..
    https://www.jafo.eu/produkter/wc-anslutningar-wc-stosar/wc-stosar-excentriska/3106708-gas-wc-7-stor

Vad blir bäst tro?

//Tobias

2. J
    Medlem · 9 781 inlägg
    Det är en böj upp med en 110 muff på då, räcker den inte upp över golvnivå eller kant i kant. En WC -stos kan kapas och passas in så toastolen kan sättas direkt på, svårare med den du länkat till , du får mäta av ordentligt så du vet som går att ha enklast.

3. T
    Medlem · 23 inlägg

Tobias.hagg

Medlem
    Nja, det är ju en sån här som sitter nu.
    https://www.vvsochbad.se/wc-anslutn...EpcrGP0QVR9DRBfwi7kL3uwleDD9GbW0aAq0xEALw_wcB

Men den kommer inte komma upp dom 4cm som behövs när flytningen är klar. Men någon cm kommer den sticka upp.

Så något måste göras.
    Med Jafos wc stos ,som jag länkade till, tänker jag att jag kapar böjen som sitter nu i höjd med golvet när det är flytat och sedan sätter ner stosen.

4. J
    Medlem · 9 781 inlägg
    Blir till att räkna då så det stämmer med allt i måtten. Annars verkar det bra.

• Laddar…
  5. janwide
    Medlem · Örebro · 1 518 inlägg
    Vad ska du ha på golvet när det är klart? Matta eller klinkers?

6. T
    Medlem · 23 inlägg

Tobias.hagg

Medlem
    Det blir matta

7. janwide
    Jafos wc stos funkar ju bra då. Men jag skulle kolla med mattläggaren vad han föredrar.

• Laddar…
  8. T
    Medlem · 23 inlägg

Tobias.hagg

Medlem
    Japp, jag får slå en signal imorn för säkerhets skull!

9. janwide
    • Laddar…
  10. S
    Medlem · Västernorrland · 7 998 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Personligen hade jag dragit upp vanligt 110 rör. Tycker de flesta installationer går mer och mer åt det för det är lättare att anpassa efter att golvet är lagt. Man kanske ändrar sig om golvmaterial och så står man där med nåt som inte räcker till. Då är det enklare att ha flera dm rör upp ur golvet som man bara kapar av sen och monterar lämplig stos.

11. T
    Medlem · 23 inlägg

Tobias.hagg

Medlem
    Ja, jag tänkte också på det. Men jag tror man kan använda stosen utan "huv" om man har täckt avlopp.

12. T
    Medlem · 23 inlägg

Tobias.hagg

Medlem
    Ja, jag har vanligt 110 rör i den gjutna plattan nere och det funkade ju bra. Där är det ju i och för sig plats för 2st 45 böjar istället för en 90. Men jag tror nog wc böjen som jag har nu är lika skarp 90 böj som en vanlig böj. Så det borde nog inte bli några problem.

13. S
    Medlem · Västernorrland · 7 998 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Nä inte problem så men med vanligt rör uppåt behöver man inte tänka på golvets tjocklek. En klassisk wc anslutning kan ju ha sina begränsningar om det vill sig.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.