Hej.

Håller på med badrummet och skall göra tätskiktet på golvet nu när som. Hade tänkt att jah bara skulle skarva avloppet för att komma upp lite mer för att sätta tätskiktet.

Röret som är nu är 120mm invändigt och 125mm utvändigt. Samt att det kommer upp lite snett.

Hjälp vad gör jag? Nån form av wc anslutning och tätskikt mot det? Skarva röret?

Kapa längs med flytspackel?

Funkar nåt sånt här?
https://www.purus.se/produkter/produkt/wc-anslutning-rot/

Avloppsrör som sticker upp ur ett badrumsgolv bredvid en vägg, delvis täckt av flytspackel, med tumstock för mätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Paul-Staffanstorp
Ingen höjdare att det är så snett men annars är det rätt tillvägagångssätt att kapa det grå röret jämt med flytspacklet och sätta dit anslutningen som man sedan sätter manschetten runt. Finns även excentriska anslutningar vilket är ganska vanligt att man behöver använda vid renoveringar.

• Gilla
Saipala
  • Laddar…
Ok får bli så då. Men vilken anslutning ska jag använda då? Hittar nästan bara för 110mm rör.

Paul-Staffanstorp
plastbytta plastbytta skrev:
Ok får bli så då. Men vilken anslutning ska jag använda då? Hittar nästan bara för 110mm rör.
Såg inte att det var som det är på din bild och vågar inte svara på om de tätar upp till 120 men de bör göra det.

Du ser inte ut att behöva en excentrisk då det ser ut att vara gott mått till väggen men se till att där är minst 60mm från bakkant till vägg för tätskiktets skull men det mår inte dåligt av att vara nästan 140 - 150mm i centrum.

Faluplast är favoriten hos mig
Rak modell: rsk 2316848
excenter: 2316847

edit: du byter till det större gummit så passar det, se bara till att det får ligga ute varmt o gott så att det rätar ut sig då det extra gummit kommer intryckt i stosen och är nästan alltid deformerat :)

Jag köpte faktiskt precis just denna från faluplast. Ska testa i em och se hur väl det passar

Jag köpte faktiskt precis just denna från faluplast. Ska testa i em och se hur väl det passar
Snyggt, tänk på gummit där bara så att där inte är några veck osv, blir himla otätt annars :D

Bild på en installerad vit WC-stos på ett grått betonggolv med måttstock i bakgrunden, cirka 55 mm från väggen.
Skapa konto

Blev otroligt bra. Blev rakt och fint och verkar blivit väldigt tätt med den större gummi manschetter.

Vad tror ni om avståndet till vägg. Ca 55mm. Räcker det? Har inte köpt toastol ännu någon ni rekommenderar som passar bra till denna wc stos?
Måttband visar 55mm avstånd från toalettstos till vägg, intill grått golv.
Skapa konto

[bild]

Blev otroligt bra. Blev rakt och fint och verkar blivit väldigt tätt med den större gummi manschetter.

Vad tror ni om avståndet till vägg. Ca 55mm. Räcker det? Har inte köpt toastol ännu någon ni rekommenderar som passar bra till denna wc stos?
[bild]
Vet faktiskt inte hur bökigt det är med dom där 5mm men det kanske @Paul-Staffanstorp kan svara på?

Gick kanon med den från faluplast. Nu är bara frågan vilken toastol jag ska ha. Npgra tips?

• Installation av avloppsstos från Faluplast i badrum, redo för ny toalett.
    Skapa konto
Ser ut som ett bra alternativ. Hur är laufens toaletter annars? Såg snygga ut och bra pris

Ser ut som ett bra alternativ. Hur är laufens toaletter annars? Såg snygga ut och bra pris
Laufen är ren dynga, köp ifö, ido eller Gustavsberg då får du en holk med kvalité och lätt åtkomliga reservdelar om nåt skulle gå sönder

• Gilla
MarcusE1993 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.