Byggahus.se

Waveman Fjärrdimmer

1. B
    Medlem Nivå 1
    Tja ny på forumet här. Har sökt en del om mitt problem och bland annat funnit den här tråden

http://www.byggahus.se/forum/el/6823-waveman-dimmer.html

Jag har 2 strömbrytare i vardagsrummet.
    En till vänster som styr vänstr taklampan.
    En till höger som styr den högra taklampan.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Båda.jpg

Under den vänstra strömbrytaren vid golvet har jag ett eluttag vars sladd som går via strömbrytaren.
    Så jag har alltså 2 vita sladdar. En som kommer nerifrån och en som kommer uppfriån.
    Sen har jag en grön sladd och en gul.

På den högra har jag en vit, en grön och en vit.

Ja har fått dem små dioderna att lysa på dimmrarna. Men inte kunnat styra något och när jag tryckt på dimmern så har den slocknat för att sen inte inte lysa igen.
    Jag kan ha kortslutit dem efter att ha testat olika varianter. Men har köpt en ny nu.

Vill inte göra något fel nu igen. Har ni några råd på hur jag ska göra.

Kanske förstör sättet som kontaktutaget är draget den vänsta sidan. Att den måste igenom dimmern. Men det har inte varit problem på vanliga strömbrytare o dimmers. Och vad jag förstår är det ett ganska vanligt sätt att dra sladd.

Förlåt om det blev långt. Men vill få igång det nu. Har varit utan takbelysning i vardagsrummet sen November.

2. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Hur hade du kopplat in dimmern? Med vit som fas och bara grön som tändtråd eller med båda eller? Antar att det satt en kronbrytare där förut, alltså en brytare med två knappar.

//Patrik

3. A
    Medlem Nivå 6
    Om jag får ge dig ett tips så byt från waveman till nexan eller något annat märke. Enligt min erfarenhet måste du stå ungefär 5 cm från dimmern när du fjärrstyr, då försvinner liksom lite av vitsen med det hela:) eller så fungerar det ett litet tag för att sedan sluta av någon annledning... medans nexan brukar fungera ganska bra....

4. B
    Medlem Nivå 1
    Så Nexa rekomenderas alltså. Får jag väl sälja waveman.
    Men vilken av alla nexa produkter ska jag ha. Behöver 1 fjärr. 3-4 eluttag. 2 fjärrströmbrytare. Gärna en av dem bättre om det finns olika prisklasser. Eller något annat märke om det rekomenderas. E ny på just fjärrstyrning. Men har alltid haft den önskan.