16 784 läst · 69 svar
17k läst
69 svar
Wago 221 skämt eller?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 135 inlägg
jag citerar mig själv...harka skrev:
du har en, så kallad, 6mm² kabel som
– inte passar i en 6mm²-wago
– inte passar i en 6mm² skarvhylsa
verkar det inte mer rimligt att det du har inte är en 6mm² kabel? snarare än att de produkter du köpt skulle vara "skämt"? som du nu försöker tälja in din kabel i
vad har du för yttermått på din kabel – på ditt foto ser den klart alltför fet ut – säg approximativt att om ytterdiameter är mindre än 5mm = 6mm², ytterdiameter större än 6mm = 10mm²
6 kvadrat brukar räcka till, om det är en vanlig central vi pratar om.harka skrev:
jag citerar mig själv...
du har en, så kallad, 6mm² kabel som
– inte passar i en 6mm²-wago
– inte passar i en 6mm² skarvhylsa
verkar det inte mer rimligt att det du har inte är en 6mm² kabel? snarare än att de produkter du köpt skulle vara "skämt"? som du nu försöker tälja in din kabel i
vad har du för yttermått på din kabel – på ditt foto ser den klart alltför fet ut – säg approximativt att om ytterdiameter är mindre än 5mm = 6mm², ytterdiameter större än 6mm = 10mm²
Medlem
· Korpilombolo
· 3 135 inlägg
En tia är ju nästan dubbelt så grov som en sexa, tror förr det har med hannalaget att göra. Står väl på isoleringen annars kanske.imported_Benno skrev:
Vad skalar du med, du kanske är inne i kopparn och skadar.
Så kan du inte räkna, det beror på olika faktorer, främst antalet kardeler och kopparns renhet, för nya kablar kan du titta på Nexans hemsida för mer information om diametern.harka skrev:
Skulle tro det är strikt omöjligt få in en 10mm2 i en Wago 221 och att det hela beror på hannalaget.
E elmont skrev:
E El-Löken66 skrev:
Eller så räknar man.E El-Löken66 skrev:
A = pi x r2
Förhållandet mellan diametern (eller radien) för 6mm2 och 10mm2 blir då roten ur 10/6 = 1,29
Alltså 29% som redan sagts och som det framgår av tillverkarens fakta.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 135 inlägg
En skalmaster. Inställd på 6mm2 tar den sig precis genom isoleringen.E El-Löken66 skrev:
Lånad bild:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag mätte en av de 3-orna 6mm2 som jag har, de är 21x10xbredd (mätte aldrig bredden). Om din är 20x9 kanske det är så att det inte är en original-Wago?imported_Benno skrev:
Edit: mina är köpta från elbutik.se
Nej, det där är grundskolematematik, kabeln diameter har givetvis inget med de fysiska måtten att göra utan ledningsförmågan.P Pin skrev:
Idag har kabeln en renhet på kanske 99,99% hur ska du kunna jämföra det med en antik kabel från Hakas katalog, dagens klämmor bör klara alla typer av förekommande dimensioner då denna marginalen enkelt uppnås.