Byggahus.se
imported_Benno imported_Benno skrev:
Yttermåtten på den här är 20x15x9. Jag testade att skala längre och då sitter den faktiskt bättre om kardelerna får gå i botten. Innan var alla helt igenom men inte i botten. Det kanske funkar. En skruvplint skulle gå snabbare ändå.
Fast då är den nog för en 4 kvadrat va?

• Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Vad ska du göra och varför?
Matande ledare kommer ev. att bli för korta vid byte till normcentral.

E
Matande ledare kommer ev. att bli för korta vid byte till normcentral.
Kan du inte dra nya?

Annars kanske finns plats för kopplingsplint.
I annat fall skarvhylsa men det kräver rätt verktyg och känsla.

harka harka skrev:
...och jag tror att det är en RK10 som du försöker knö in i klämman...
jag citerar mig själv...

du har en, så kallad, 6mm² kabel som
– inte passar i en 6mm²-wago
– inte passar i en 6mm² skarvhylsa

verkar det inte mer rimligt att det du har inte är en 6mm² kabel? snarare än att de produkter du köpt skulle vara "skämt"? som du nu försöker tälja in din kabel i

vad har du för yttermått på din kabel – på ditt foto ser den klart alltför fet ut – säg approximativt att om ytterdiameter är mindre än 5mm = 6mm², ytterdiameter större än 6mm = 10mm²

• Gilla
stugan_i_skogen och 4 till
  • Laddar…
E
harka harka skrev:
jag citerar mig själv...

du har en, så kallad, 6mm² kabel som
– inte passar i en 6mm²-wago
– inte passar i en 6mm² skarvhylsa

verkar det inte mer rimligt att det du har inte är en 6mm² kabel? snarare än att de produkter du köpt skulle vara "skämt"? som du nu försöker tälja in din kabel i

vad har du för yttermått på din kabel – på ditt foto ser den klart alltför fet ut – säg approximativt att om ytterdiameter är mindre än 5mm = 6mm², ytterdiameter större än 6mm = 10mm²
6 kvadrat brukar räcka till, om det är en vanlig central vi pratar om.

• Haha
Nixon90
  • Laddar…
5
Kolla på kabeln om den har nån märkning av dimensionen, så kommer den misstanken ut världen.

harka harka skrev:
...och jag tror att det är en RK10 som du försöker knö in i klämman...
Jag börjar också undra.

Kabeln är omärkt, diametern på ledaren är omkring 3mm och yterdiametern cirka 5,5mm.

E
Jag börjar också undra.

Kabeln är omärkt, diametern på ledaren är omkring 3mm och yterdiametern cirka 5,5mm.
En tia är ju nästan dubbelt så grov som en sexa, tror förr det har med hannalaget att göra. Står väl på isoleringen annars kanske.

Vad skalar du med, du kanske är inne i kopparn och skadar.

E El-Löken66 skrev:
En tia är ju nästan dubbelt så grov som en sexa,
Nexans 6mm² har ytterdiameter 4.8mm
Nexans 10mm² har ytterdiameter 6.2mm (+29%)

• Gilla
Pin
  • Laddar…
E
harka harka skrev:
Nexans 6mm² har ytterdiameter 4.8mm
Nexans 10mm² har ytterdiameter 6.2mm (+29%)
Så kan du inte räkna, det beror på olika faktorer, främst antalet kardeler och kopparns renhet, för nya kablar kan du titta på Nexans hemsida för mer information om diametern.

Skulle tro det är strikt omöjligt få in en 10mm2 i en Wago 221 och att det hela beror på hannalaget.

E elmont skrev:
Det handlar om kardeler

• Haha
Pin
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Så kan du inte räkna
den enda beräkning jag gjorde var av procentsatsen – och den tror jag att jag fick rätt – diametrarnas värde läste jag innantill från Nexans produktkatalog, årgång 2013

• Gilla
Dheri och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Så kan du inte räkna, det beror på olika faktorer, främst antalet kardeler och kopparns renhet, för nya kablar kan du titta på Nexans hemsida för mer information om diametern.

Skulle tro det är strikt omöjligt få in en 10mm2 i en Wago 221 och att det hela beror på hannalaget.
E El-Löken66 skrev:

Eller så räknar man.

A = pi x r2

Förhållandet mellan diametern (eller radien) för 6mm2 och 10mm2 blir då roten ur 10/6 = 1,29
Alltså 29% som redan sagts och som det framgår av tillverkarens fakta.

• Gilla
claesborjesson och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
En tia är ju nästan dubbelt så grov som en sexa, tror förr det har med hannalaget att göra. Står väl på isoleringen annars kanske.

Vad skalar du med, du kanske är inne i kopparn och skadar.
En skalmaster. Inställd på 6mm2 tar den sig precis genom isoleringen.

Lånad bild:
Skalmaster verktyg med gröna handtag inställd på 6mm2, använd för att avlägsna isolering från kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

E
harka harka skrev:
den enda beräkning jag gjorde var av procentsatsen – och den tror jag att jag fick rätt – diametrarnas värde läste jag innantill från Nexans produktkatalog, årgång 2013
Finns inga procent, bara en hemsida, katalogen är numera ogiltig. Sen ska du inte ha in isoleringen i klämman heller. Tar fram det då:
MK6: 4,1 mm YD
RX6: 3,4 mm YD
FX6: 3,0 mm YD
EX6: 2,7 mm YD

Yttermåtten på den här är 20x15x9. Jag testade att skala längre och då sitter den faktiskt bättre om kardelerna får gå i botten. Innan var alla helt igenom men inte i botten. Det kanske funkar. En skruvplint skulle gå snabbare ändå.
Jag mätte en av de 3-orna 6mm2 som jag har, de är 21x10xbredd (mätte aldrig bredden). Om din är 20x9 kanske det är så att det inte är en original-Wago?

Edit: mina är köpta från elbutik.se

E
P Pin skrev:
Eller så räknar man.

A = pi x r2

Förhållandet mellan diametern (eller radien) för 6mm2 och 10mm2 blir då roten ur 10/6 = 1,29
Alltså 29% som redan sagts och som det framgår av tillverkarens fakta.
Nej, det där är grundskolematematik, kabeln diameter har givetvis inget med de fysiska måtten att göra utan ledningsförmågan.

Idag har kabeln en renhet på kanske 99,99% hur ska du kunna jämföra det med en antik kabel från Hakas katalog, dagens klämmor bör klara alla typer av förekommande dimensioner då denna marginalen enkelt uppnås.

• Haha
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.