70 681 läst ·
552 svar
71k läst
552 svar
”WAF”, eller er partners ignorans för energifrågor?
Ska vi gifta oss?J JohanLun skrev:...fast jag måste ändå säga att purre har en poäng. Att trycka delay knappen på diskmaskinen tar mindre än 1 sekund.
Jag kör som sagt disk och tvätt på dagen, men försöker (om jag jobbar hemma) att inte starta dem klockan 8 utan kanske 9.30 för att synka bort från dyraste timmar och peak på annat. Det är inte ett dugg svårt.
Om det är slut på rena tallrikar eller om man måste hinna hänga / tumla tvätten som ska torka till dagen efter känns det självklart att man startar maskinen direkt.
Det är ungefär som att man släpper jackan på govet istället för att hänga den på kroken. Om man hållit sig hela vägen hem och MÅSTE rusa på toa (eller nåt liknande scenario) kan man ju kasta kläderna på golvet. Annars är det ju en bra vana att hänga upp dem.
Enkla saker som förbättrar utan att egentligen ta nån energi (personlig energi, inte el) tycker jag är bra. Speciellt om de antingen underlättar, är bra för miljö eller ekonomi.
Vi har sådana här andra saker vi här hemma tycker olika om. Jag föredrar att tex lägga knivar och gafflar sorterat när de är smutsiga, så när man tömmer maskinen så går det fortare. Att sortera efteråt tar lägre tid. Att lägga i ett system när man lägger in smutsigt tar i princip ingen extra tid.
Om man ställer glasen i skåpet (olika modeller) så de inte "passar i varandra" så tar glasen dubbelt så stor plats och man får ställa några glas bland muggarna. Om man ställer dem lite smart så får allt plats.
Jag backar in bilen. Min fru kör in och ställer på sniskan. När vi (jag och sonen) ska åka på morgonen kommer inte passageraren in utan att man först kör en bit. Speglarna är immiga så man ser inte exakt var grindstolparna är. Det är svårt att se om det kommer en annan bil när man backar ut. Det går mycket fortare (och säkrare) att komma iväg om man lägger 5 extra sekunder på att backa in.
Jag har väl gett upp lite på att försöka ändra dessa saker. Det lustiga är att min fru har saker hon tycker jag gör fel, och de är tydligen viktigare att ständigt påminna om. Tex hur tvätten hängs upp. Troligen är detta pga hon oftare plockar in tvätt och jag oftare plockar disk och tar bilen på morgonen.
Jo kollade vad Ellevio har att erbjuda och via partnern Saveeye så kostar det 596:- för en HAN-portsläsare. (ingen erfarenhet sjäv av Saveeye och om man även kan se per fas? det finns andra lösningar)P PurreP skrev:
https://www.ellevio.se/lev-energismart/realtidsmatning/
Sen mycket vktigt måste man då ha WiFi-täckning!
Det du skriver här tyder på att du fortfarande inte har förstått hur Ellevios debiteringsmodell ser ut. Att du har en högre topp på natten gör inte att du får halva priset på avgiften.J jonaserik skrev:Jepp har själv Ellevio, det gäller då att få en topp på natten, som överstiger en topp på dagen, för att få 50 % på debiteringen. Får se hur det går för mig nu, då jag eldar för värme och VV. Blir då bara några Kw/h nattetid och knappt det, blir svårt att få till en topp på natten som överskrider en på dagtid.
Att börja med tvätt och disk på natten är inget för mig, Prioriterar att kunna leva som vanligt och inte med något tvång från nätägare och EU.
Toppen på natten halveras, om den toppen (efter halveringen) är högre än toppen på dagen räknas nattoppen, om inte så räknas dagstoppen.
Ett medelvärde tas sedan över månadens tre toppar, det blir det värde som din effektavgift baseras på.
Det värdet multipliceras sedan med 80 kr (eller vad det nu är) för att bestämma din effektavgift.
Tror mycket få kommer förstå hur effektavgiften fungerar. Annat än att man principioellt ska undvika att ta ut stor effekt på flera saker samtidigt på dagtid...tveksamt skrev:
Det du skriver här tyder på att du fortfarande inte har förstått hur Ellevios debiteringsmodell ser ut. Att du har en högre topp på natten gör inte att du får halva priset på avgiften.
Toppen på natten halveras, om den toppen (efter halveringen) är högre än toppen på dagen räknas nattoppen, om inte så räknas dagstoppen.
Ett medelvärde tas sedan över månadens tre toppar, det blir det värde som din effektavgift baseras på.
Det värdet multipliceras sedan med 80 kr (eller vad det nu är) för att bestämma din effektavgift.
Host, host... Egentligen inte i så stor grad som många tror. Barn gör som sina kompisar gör - de skapar sin kultur tillsammans när de växer upp. Det är av det här skälet vi t ex plötsligt har grov ungdomskriminalitet från ingenstans i landet. Det var inte deras föräldrar som jobbade för detta, det skapades inom kompisgängen.P PurreP skrev:
Vill du påverka barnens värderingar, se till att de växer upp i en miljö med skolgång där deras kompisar är inne på miljö-/klimatspåret.
Hög igenkänningsfaktor på att sortera besticken i diskmaskinen så att det går snabbare att plocka ut.
Det var ingen jättegrej men det var skönt när frun till slut nämnde att med sortering så går det ju sjukt mkt smidigare att plocka ur maskinen.
Vad gäller att köra en halv diskmaskin så hsr jag svårt att förstå vad vitsen skulle vara?
Vi har ju köpt på oss typ 8 osthyvlar så man ska kunna vänta att köra maskinen när den är knökfull.
Samma sak med tvättmaskinen. Det är sällan den går halvfull.
Så till TS tycker jag att det är här du ska börja! Kolla med din fru vad hon har för rationella argument att köra en halv diskmaskin.
Sen behöver man ju inte gå all in och skapa onödig konflikter. Men just drt där om att köra en halvfull diskmaskin fick blodtrycket att gå upp 😂
Det var ingen jättegrej men det var skönt när frun till slut nämnde att med sortering så går det ju sjukt mkt smidigare att plocka ur maskinen.
Vad gäller att köra en halv diskmaskin så hsr jag svårt att förstå vad vitsen skulle vara?
Vi har ju köpt på oss typ 8 osthyvlar så man ska kunna vänta att köra maskinen när den är knökfull.
Samma sak med tvättmaskinen. Det är sällan den går halvfull.
Så till TS tycker jag att det är här du ska börja! Kolla med din fru vad hon har för rationella argument att köra en halv diskmaskin.
Sen behöver man ju inte gå all in och skapa onödig konflikter. Men just drt där om att köra en halvfull diskmaskin fick blodtrycket att gå upp 😂
Jag tror att det är få som kommer att bry sig speciellt mycket, men vill man diskutera saken på forum (eller med kollegor/inom familjen/etc.) för att varna om vilka katastrofala effekter det kommer att få så mycket som jonaserik gör så borde man nog försöka förstå lite mer. Speciellt som vi är ett antal som försökt påtala detta för honom under en mycket lång tid.J JohanLun skrev:
Krasst, köp två nya maskiner, en för tvätt och en diskmaskin, med program så ni kan välja att köra halvfyllda, snabbtvätt, osv.
Eller har ni det redan men inte nyttjar funktionerna.
Vi har det och åtminstone jag använder dem, min fru får göra som hon vill.
Eller har ni det redan men inte nyttjar funktionerna.
Vi har det och åtminstone jag använder dem, min fru får göra som hon vill.
NU ska du inte bemästra mig med något om debitering av dag eller natt, det har jag full koll på. Är så, att dag är det 81 kr och natt är 40 kr, en viss skillnad om natt överstiger en dag med bara 50 W under en timma. Bara se hur Ellevio visar en topp, det visas ner till W. Ska man då vara exstrem, så gäller det att få till en topp som är över en dag. Då flyttas toppen dag till toppen till natt, bäst är att ha 3 toppar nattetid, som ligger bara några Watt över dag. I dagens läge för mig, blir det svårt att få över en dagtopp till natten, då allt med värme ochh VV, görs genom att elda med ved. Det är nog lika för många med vedeldning, så inget nytt med det.tveksamt skrev:
Det du skriver här tyder på att du fortfarande inte har förstått hur Ellevios debiteringsmodell ser ut. Att du har en högre topp på natten gör inte att du får halva priset på avgiften.
Om man alltid packar diskmaskinen full inför disk, för att man måste, för att diskbänken är full, så måste det ju vara en bra sak. Gäller ju såklart även tvätten men att den endast hamnar på diskbänken i nödfall, när tvättstugan är full. Bra insikt, bra start på helgen! 🍷
Jag själv har hyfsad koll på elpris och effekt, kör oftast nattetid. Väljer att ladda bilen på låg effekt, också på natten. Men känner inte behov av att allt ska vara optimerat till 100%. Kanske du kan nöja dig med 80% och tänka att det är rätt bra ändå?
Jag är ledsen, men bevisligen inte.J jonaserik skrev:NU ska du inte bemästra mig med något om debitering av dag eller natt, det har jag full koll på. Är så, att dag är det 81 kr och natt är 40 kr, en viss skillnad om natt överstiger en dag med bara 50 W under en timma. Bara se hur Ellevio visar en topp, det visas ner till W. Ska man då vara exstrem, så gäller det att få till en topp som är över en dag. Då flyttas toppen dag till toppen till natt, bäst är att ha 3 toppar nattetid, som ligger bara några Watt över dag. I dagens läge för mig, blir det svårt att få över en dagtopp till natten, då allt med värme ochh VV, görs genom att elda med ved. Det är nog lika för många med vedeldning, så inget nytt med det.
Om du under ett dygn har ett värde (topp) på 5 kW kl 10-11 (alltså under det Ellevio räknar som höglasttid 06-22) och en topp 5,005 kW kl 22-23 (alltså låglasttid) kommer värdet som används för det dygnet att vara 5kW.
Detta eftersom, precis som jag skrev, låglastvärdet halveras. De kommer alltså att jämföra 5kW med 2,50025kW och inse att 5kW är högre effekt och därmed räkna med det.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 930 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 930 inlägg
Om det är så ja, men det är inte så.J jonaserik skrev:
Det är inte pengarna som delas med två utan den förbrukade energin under en timme.
Ett exempel:
Din topp dagtid är 2 kW och din topp nattetid är 3 kW.
Enligt ditt sätt att räkna så kommer toppen nattetid att användas då den är högre och du räknar ut 3x40 kr = 120 kr.
Enligt Ellevios modell så halveras toppen nattetid och blir då 1,5 kW, så toppen för dygnet är 2 kW vilket ger 2x81 kr = 162 kr.
Sen ska det såklart inte räknas på en dag utan på månaden, men det är så man beräknar dygnet topp.
Du är en av dom som ska vara något av ett proffs i effekttaxan enligt dina inlägg. Men NADA det är du inte.tveksamt skrev:
Jag tror att det är få som kommer att bry sig speciellt mycket, men vill man diskutera saken på forum (eller med kollegor/inom familjen/etc.) för att varna om vilka katastrofala effekter det kommer att få så mycket som jonaserik gör så borde man nog försöka förstå lite mer. Speciellt som vi är ett antal som försökt påtala detta för honom under en mycket lång tid.
Det med katastrof, TJA hur blir det i vinter då, när kylan sjunker ute. Värme måste finnas 24/7 , kanske med en FTX som inte orkar lyfta till temp som behövs, elpatron ska då gå in och stötta. Ska då värmen/elpatron stängs av då det ska lagas mat/diska/tvätt för att inte få en dagtopp, som kommer att överstiga en nattopp.
Normalt då alla ligger och sover på natten och endast värme ska produceras. Finner det konstigt med dina inlägg.
Att då börja med att sätta på disk och tvätt som är vattenburet nattetid, skulle jag aldrig göra, annat än när jag är vaken. Vad händer om ett fel inträffar och vatten strömmar ut när du sover då. Kan bli rätt många m3 i huset då. Med total vattenskada kan det bli.