Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

VW Beetle Golfägare 2006. Lite startproblem.

1. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 2 658 inlägg
    Hej
    Min Beetle 2006 började få startsvårigheter när temperaturen började krypa nedåt.
    Startmotorn snurrar på som vanligt så batteri och startmotor är inte ett troligt fel.
    Det tar några varv innan den startar och fler varv ju kallare är min känsla.
    Häromdagen var det inte bara startsvårigheter utan den ryckte och hade mindre effekt, +4 ute.
    I morse stod den i garage, startade precis som vanligt och gick precis som den skulle, +10 i garaget +3 ute.
    Hem från jobbet så fick den snurra några sekunder innan den startade och gick som vanligt. +4 ute.
    ESPlampan har lyst med fast sken några gånger, inte varje dag, samband?
    Jag besiktade för en månad sen, avgasröret läckte litegrann, men inget nedslag, samband?
    Jag har funderat på bränslefiltret, men det påverkas knappast av kyla.
    Vevaxelgivaren är ett förslag, men varför nästan bara vid start.
    Jag kan ju lämna in den på verkstad, men är ju så van att klara saker själv, men denna vagn är för ny för mig med all elektronik..........

Någon som har råkat ut för något liknande?

2. R
    Medlem · 7 inlägg

Razer167

Medlem
    Benisn eller diesel? På bensinarna är det inte helt ovanligt med tändspolen som bråkar när det är kallt och fuktigt

• Laddar…
  3. Q
    Medlem · Kronoberg · 1 194 inlägg

quick

Medlem
    Kan även vara temp. givaren för motorn som vandrat iväg och visar fel. Så motorstyrningen tror att motorn är varmare än vad en faktiskt är och då sätter kallstarten ur spel.

• Laddar…
  4. E
    Medlem · 144 inlägg

Edlunn

Medlem
    Det finns någon kallstartventil som ger de symptom du beskriver om den är trasig.

• Laddar…
  5. R
    Medlem · Sthlm · 276 inlägg

reez

Medlem
    Kallstartsventil torde vara rart på bilar som inte uppnått en mer aktningsvärd ålder än ts kärra

• Laddar…
  6. Workingclasshero
    Temperaturlampan släcks efter ungefär samma tidsrymd varje dag, men lampan kanske inte styrs av givaren.

7. Workingclasshero
    Mors.
    Kopplade upp felkodsläsare, och där fanns massor av felkoder, normalt sa polaren när man har en riktig felkodsläsare som hittar allt, släckte alla och köpte delar.
    Har bytt tändstift, de var slitna men såg ok ut.
    Bytte bränslefilter, vilket verkade behövligt när man såg vad som rann ut baklänges.

Tyvärr kvarstår problemet, dags att gå på tempgivaren då?

Funderar på Gaaaahhhtråden då jag ligger sjuk mitt i skogen med trasig bil........

8. A
    Anonym
    borde du kunna se..
    :thinking:
    Har du tillgång till multimeter så kan du mäta motståndet i givaren.

Bör gå att bygla även i plinten.. För att se om det gör skillnad..

9. S
    Medlem · Uppsala · 1 130 inlägg

Strontus

Medlem
    Dök det upp några nya felkoder efter att ni raderat de gamla?

10. Workingclasshero
    Ligger sjuk så jag har inte hunnit..

11. Workingclasshero
    Läste av idag och rensade, 0 i signal från varvtalsgivare. Från något som heter Bulletinen skrevs det ut ett papper att det kan vara ärg i dosan till EGRen.
    Det kunde också vara trasig/skitig Lambda a 3k........
    I morse gick bilen perfekt, hem från jobbet lite svårstartad som vanligt och effektnerdragning hela vägen till verkstaden, efter rensning av koder gick den bra hem.
    Man kan ju inte bara börja byta saker random med de vaga förslagen......
    Men om man nu börjar med det billigaste och gasar ur motorn då jag kör som en gubbe annars i 90kmh hela tiden.....
    Kanske prova någon tillsats......
    Börjar känna mig uppgiven, jag som är van att ställa in gamla motorer utan elektronik och EGR ;-)

12. A
    Anonym
    vevaxellägesgivaren kan du pröva att byta..
    Den kostar inte mycket men kan orsaka en jäkla massa problem...

13. Workingclasshero
    Den står på tur.....
    Var ner och skulle pilla på EGRen, såg då att slangen från insuget till bromsservon var loss pga spricka.
    Lagade det och återmonterade, provkörning i 120 i mrn på väg till jobbet, wish me luck.

14. Workingclasshero
    Hej
    Det slutade med byte av lambda och vevaxelgivare av bara farten.
    Slutet gott allting gott och lika dyrt som elräkningen.........

15. A
    Anonym
    var den så pass dyr lambda? :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.