Hej
Min Beetle 2006 började få startsvårigheter när temperaturen började krypa nedåt.
Startmotorn snurrar på som vanligt så batteri och startmotor är inte ett troligt fel.
Det tar några varv innan den startar och fler varv ju kallare är min känsla.
Häromdagen var det inte bara startsvårigheter utan den ryckte och hade mindre effekt, +4 ute.
I morse stod den i garage, startade precis som vanligt och gick precis som den skulle, +10 i garaget +3 ute.
Hem från jobbet så fick den snurra några sekunder innan den startade och gick som vanligt. +4 ute.
ESPlampan har lyst med fast sken några gånger, inte varje dag, samband?
Jag besiktade för en månad sen, avgasröret läckte litegrann, men inget nedslag, samband?
Jag har funderat på bränslefiltret, men det påverkas knappast av kyla.
Vevaxelgivaren är ett förslag, men varför nästan bara vid start.
Jag kan ju lämna in den på verkstad, men är ju så van att klara saker själv, men denna vagn är för ny för mig med all elektronik..........
Någon som har råkat ut för något liknande?
-
Medlem · Stockholm · 2 658 inlägg 3 jan 19:17
Workingclasshero
Medlem- Stockholm
- Medlem aug 2009
- 2 658 inlägg
- 2 723 gillningar
- 270 bilder och filmer
-
3 jan 20:28 #2
Benisn eller diesel? På bensinarna är det inte helt ovanligt med tändspolen som bråkar när det är kallt och fuktigt
- Laddar…
-
3 jan 21:18 #3
Kan även vara temp. givaren för motorn som vandrat iväg och visar fel. Så motorstyrningen tror att motorn är varmare än vad en faktiskt är och då sätter kallstarten ur spel.
- Laddar…
-
4 jan 20:06 #4
Det finns någon kallstartventil som ger de symptom du beskriver om den är trasig.
- Laddar…
-
4 jan 20:11 #5
Kallstartsventil torde vara rart på bilar som inte uppnått en mer aktningsvärd ålder än ts kärra
- Laddar…
-
Medlem · Stockholm · 2 658 inlägg 6 jan 12:03
Workingclasshero
Medlem- Stockholm
- Medlem aug 2009
- 2 658 inlägg
- 2 723 gillningar
- 270 bilder och filmer
6 jan 12:03 #6 -
Medlem · Stockholm · 2 658 inlägg 19 jan 09:09
Workingclasshero
Medlem- Stockholm
- Medlem aug 2009
- 2 658 inlägg
- 2 723 gillningar
- 270 bilder och filmer
19 jan 09:09 #7Mors.
Kopplade upp felkodsläsare, och där fanns massor av felkoder, normalt sa polaren när man har en riktig felkodsläsare som hittar allt, släckte alla och köpte delar.
Har bytt tändstift, de var slitna men såg ok ut.
Bytte bränslefilter, vilket verkade behövligt när man såg vad som rann ut baklänges.
Tyvärr kvarstår problemet, dags att gå på tempgivaren då?
Funderar på Gaaaahhhtråden då jag ligger sjuk mitt i skogen med trasig bil........ -
19 jan 09:38 #8
Har du tillgång till multimeter så kan du mäta motståndet i givaren.
Bör gå att bygla även i plinten.. För att se om det gör skillnad.. -
-
Medlem · Stockholm · 2 658 inlägg 19 jan 10:22
Workingclasshero
Medlem- Stockholm
- Medlem aug 2009
- 2 658 inlägg
- 2 723 gillningar
- 270 bilder och filmer
-
Medlem · Stockholm · 2 658 inlägg 24 jan 19:26
Workingclasshero
Medlem- Stockholm
- Medlem aug 2009
- 2 658 inlägg
- 2 723 gillningar
- 270 bilder och filmer
24 jan 19:26 #11Läste av idag och rensade, 0 i signal från varvtalsgivare. Från något som heter Bulletinen skrevs det ut ett papper att det kan vara ärg i dosan till EGRen.
Det kunde också vara trasig/skitig Lambda a 3k........
I morse gick bilen perfekt, hem från jobbet lite svårstartad som vanligt och effektnerdragning hela vägen till verkstaden, efter rensning av koder gick den bra hem.
Man kan ju inte bara börja byta saker random med de vaga förslagen......
Men om man nu börjar med det billigaste och gasar ur motorn då jag kör som en gubbe annars i 90kmh hela tiden.....
Kanske prova någon tillsats......
Börjar känna mig uppgiven, jag som är van att ställa in gamla motorer utan elektronik och EGR ;-) -
24 jan 19:35 #12
Den kostar inte mycket men kan orsaka en jäkla massa problem... -
Medlem · Stockholm · 2 658 inlägg 24 jan 20:05
Workingclasshero
Medlem- Stockholm
- Medlem aug 2009
- 2 658 inlägg
- 2 723 gillningar
- 270 bilder och filmer
24 jan 20:05 #13
Var ner och skulle pilla på EGRen, såg då att slangen från insuget till bromsservon var loss pga spricka.
Lagade det och återmonterade, provkörning i 120 i mrn på väg till jobbet, wish me luck. -
Medlem · Stockholm · 2 658 inlägg 10 feb 11:53
Workingclasshero
Medlem- Stockholm
- Medlem aug 2009
- 2 658 inlägg
- 2 723 gillningar
- 270 bilder och filmer
10 feb 11:53 #14Hej
Det slutade med byte av lambda och vevaxelgivare av bara farten.
Slutet gott allting gott och lika dyrt som elräkningen.........- Laddar…
-