Hej,
Behöver hjälp med att koppla in toastolen. Toastolen är ny och följde med som enlig bild. Det är ca 30 cm avstånd... Hur koppla, vad behövs köpa respektive vad heter grejorna för att kunna utföra arbetet?
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
Tack på förhand![]()
-
9 feb 20:06 #2
Du behöver anslutningssang och en planadapter samt två bra skiftnycklar.
… vet du vad du har för mått på gängan vid rören? Sen hade jag nog lossat lite på den t-kopplingen och placerat den utåt ist så att slangen får en jämnar båge istället för ett ”S”. Sen vet jag inte om det bara ser ut så men sitter det ingen gummimanschett på röret där muggen går ned?
- Laddar…
-
9 feb 22:26 #3
-
9 feb 22:50 #4
- Laddar…
-
Renoverare · Kalmar län · 2 482 inlägg 9 feb 23:229 feb 23:22 #5
Om man inte får tag slang med olika dimension är det enklare att sätta en övergångsnippel på toastolens anslutning än att röra T-röret. Rören är ju instuckna från båda håll så inte busenkelt att skifta till annat.
- Laddar…
-
-
11 feb 17:08 #8
Hej,
Jag kommer att visa föreningen monteringen av tvättställsblandaren, få man ha slangarna så som enl. bild? Eller måste de vara raka? Om nej,måste jag väl byta till kortare rör för att slangarna ska blir raka väl? Vet ej om det finns att handla kortare rör…
Mvh -
Renoverare · Kalmar län · 2 482 inlägg 11 feb 17:2011 feb 17:20 #9
Det är nog inget problem att slangarna har lite överlängd så länge de löper i mjuka böjar. På böjen högst upp i bilden ser det på lindningen nästan ut som att det är antydan till en knäck, i så fall är det inte riktigt bra. Men kanske ljuset som luras.
Du borde komplettera med klammer på rören strax under övergång till slang, se kryss i bild nedan. Finns även beskrivet i Säker Vatten.
Det sitter gängtejp i kopplingarna vilket är tokigt då ingen av kopplingarna tätar i gängan. -
11 feb 17:28 #10
Så här säger t.ex. fmm monteringsanvisningar:
Dvs, så länge det inte är något skarpare böj så funkar det fint!
Till nästa gång så ska du inte ha någon gängtejp vid klämringskopplingar eller muttrar med packning! -
11 feb 17:32 #11
Ja sant, lite
Jag satte gängtejp ja, trodde det skulle vara säkrare… men kan ta bort det, om det skulle kanske vara lika säkert utan gängtejp??
Menar du klämmor på rören och fästa det mot väggen?? -
Renoverare · Kalmar län · 2 482 inlägg 11 feb 17:4311 feb 17:43 #12
Det blir inte säkrare med gängtejp, det är som sagt inte gängan som tätar. Så det tillför inget. Gör kanske ingen större skada heller i praktiken men det blir mer spänning i muttern än vad som är tänkt och man kan hävda att det inte är monterat enligt tillverkarens anvisning, och därmed fel.- Laddar…
-
Krilleman
Husspekulant Plumber- Södermanland
- Medlem okt 2010
- 13 846 inlägg
- 6 365 gillningar
- 2 378 bilder och filmer
11 feb 18:53 #14Ett bra tips som många glömmer när man ansluter något med anslutningsslang är att köpa en variant som är godkänd för fast installation, 10bar och 70 grader konstant temp.
Står det inget om det där du tänkt handla så undvik!
Jag brukar alltid rekommendera att ansluta med kopparrör så långt det går, även vid WC (blandare med anslutningsslang går ju givetvis inte då...)
Det är det bästa! -
11 feb 18:59 #15