Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

VVS:are vägrar berätta RSK nummer på använda produkter ok?

1. Krilleman
    Husspekulant Plumber · Södermanland · 13 748 inlägg

KrillemanPremiumikon: Badkar

Husspekulant Plumber
    Snittlönen för en röris dras alltid upp av ackordsjobben som nästan alltid går bäst. Sen tjänar ju storstäderna bättre än dom mindre orterna.

Den korrekta lönen som bör jämföras är timavlönade rörisar som kör service. Lite lägre att ta i beaktning.

En hungrig ackordsmontör som har koll på pappersarbetet + driver på hårt får både lagbasersättning och fina ackordsutbetalningar. Jag har själv gjort det många år.

2. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    ”Det är flera här i tråden som vittnar om att offentliga kunder inte accepterar upplägget som är på privatmarknaden”
    Kan du länka till vittnen så jag ser vad dom skriver?
    Offentliga kunder gör upphandlingar enligt LOU. Tyvärr känner jag till flera upphandlingar där det inte lämnas en ynka % i rabatt på material. Däremot stort focus på Timpris. Det har gott så långt att i vissa avtal görs sedan inga arbeten alls på löpande räkning. Det lämnas priser på allt för att den upphandlade timpenningen är för låg. Med allt menar jag t.o.m byts en blandare. Får man inte lämna pris så gör man inte jobbet. Eller så gör man vissa jobb på löpande räkning för att sedan ta igen det på prisjobb.

Sen börjar det faktiskt dyka upp bra upphandlingar enligt Lou där företagen inte behöver hitta ”egna” system för att kunna jobba. Vi har några bostadsbolag i Sthlm som varit först ut med detta.

Det jag skulle önska är att stora privata och gärna offentliga aktörer satte press på branschen och grossisterna att dessa sk. Prislistor måste göras om från grunden. Nu skrev en rörmokare i länken jag la upp tidigare att Lunda grossistens prislista var en lista som kunde användas mot konsument. Om det är så vore det kanske bra om de större privata beställarna i Sverige tydligt krävde att den prislistan skulle användas i olika upphandlingar. Då kanske man kan få dom andra aktörerna att justera sina prislistor.

Hur som helst så är problemen med prislistorna antagligen störst på konsumentmarknaden eftersom när det är b2b så förhandlas det oftast om priser och påslag.

Om många konsumenter lär sig att inte stirra sig blinda på Tim debiteringen utan även förhandlar om materialpriser (påslag eller rabatt) så tvingas branschen ändra sig.

Tyvärr är det en lång väg att vandra eftersom väldigt många företag i branschen har en snedvriden affärsmodell där intäkterna från material är alldeles för stora i förhållande till intäkterna på arbete. Även b2b så är det stort fokus på Tim priser.

• Laddar…
  3. B
    Medlem · 26 inlägg

Bangan

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1631349232672[502].jpg

Rätt nöjd, MEN, bara rören i badrummet, (med kopplingar, bockning och åka och handla sånt jag missat/glömt) tog 3 dagar. :)
    Vill du se andra hörnan får du komma och hjälpa mig flytta på tvättmaskinen. :p

• Laddar…
  4. S
    Medlem · 73 inlägg

Styrtekniker

Medlem

5. S
    Medlem · 73 inlägg

Styrtekniker

Medlem
    Fortfarande gäller rabbat på grossist listpris + max 20% påslag. Som jag ser det. Tyvärr kan man inte jämföra med typ Bauhaus.

6. D
    Besserwisser · E · 19 870 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Inlägg 85 var det första jag hittade. Men jag tror att fler har skrivit liknande saker.

7. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Står ingenting om offentliga kunder i inägg 85.

Tvivlar dock starkt på att en elfirma bara lägger på 8% på inköpspriset b2b som det står i inlägget. OM det skulle vara så undrar jag vilket Timpris dom får fakturera.

Bland bygg är det vanligt med 8-15% påslag på material. Bland el eller rör är 20% det absolut lägsta påslag på material som vi lyckats förhandla fram.
    Men detta går givetvis att styra med Tim debiteringen om man känner för det.

• Laddar…
  8. A
    Medlem · 2 125 inlägg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.