Jag har köpt det framtida "drömtorpet" för rätt penning.
Naturligtvis är det massor att ta tag i innan man kan sätta sig med en kall pils i trädgården.
Då det endast per idag finns sommarvatten och dusch, skall det dras in vintervatten från egen brunn och jag har starka funderingar på en genomströmningsvärmare på gasol.
De som går på el ger tydligen dåligt flöde och jag har tänkt dra vv till både dusch och handfat.
Finns det någon här som har erfarenhet av sådana?
Jag har fastnat för den på bilden.
Naturligtvis är det massor att ta tag i innan man kan sätta sig med en kall pils i trädgården.
Då det endast per idag finns sommarvatten och dusch, skall det dras in vintervatten från egen brunn och jag har starka funderingar på en genomströmningsvärmare på gasol.
De som går på el ger tydligen dåligt flöde och jag har tänkt dra vv till både dusch och handfat.
Finns det någon här som har erfarenhet av sådana?
Jag har fastnat för den på bilden.
De jag har använt är i Storbritannien och har varit elektriska. Inget som helst problem med flödet.H Hobbytorparn skrev:
Det avgörande för ett högt flöde är en så hög effekt att vattnet hinner värmas upp på den korta tid det befinner sig i värmaren. Så det finns inget principiellt skäl till att en el-beredare skulle klara dåligt flöde.
Dock kan man nog räkna med att behöva kraftigare säkringar för att klara tillräcklig effekt kanske typ ca 30A på enfas. Vilket inte är ovanligt utomlands. Men knappt finns i svenska småhus...
Att kräma på med väldigt hög effekt har en stor nackdel när man har effekttariff.
Det finns förklaringar varför vi har det varmvattenberedare vi har.
Tack för den infon, jag har 20 amp in till skåpet och vill inte säkra upp enbart för duschen och tömma en beredare varje gång jag drar därifrån pga frysrisk är inte ett alternativ, men att bara tömma rören går snabbt.
Jag/vi kommer nog att vara där 15-20 dagar i sträck per månad hela året.
Då sätter du in en 50 liters, räcker bra till disk/dusch, ser till att dra rör med ventiler som tömmer den om du ska tömma den. 15- 20 dagar är bara att sätta den på mintemp. Kostar inte många kronor. Sen om rören måste tappas av är en annan sak.H Hobbytorparn skrev:
Moderator
· Stockholm
· 54 647 inlägg
Om du skall vara där så mycket på vintern, så finns det inge anledning att kallställa för de kortare tider du inte är där. Det är rätt bökigt att verkligen tömma ett rörsystem.
Gäller att alla rör är monterade så att de har fall mot en avtappningspunkt. Många blåser ur med tryckluft. Har du termostatblandare till duschen, så brukar de inte gå att tömma helt. Man får skruva bort blandaren och ta med sig när man kallställer. En diskmaskin går i princip inte att helt tömma på vatten, de fryser sönder om de kallställs. Samma sak med tvättmaskiner.
Om du har frys måste den tömmas, kan inte vara i drift om temperaturen går ned till under +5 - 10. osv.
Sänk till underhållsvärme när du inte är där. Montera värmekabel i PEM slangen som leder in vatten i den kalla delen av den. Även om du gräver ned den till frotfritt djup, så passerar den genom en kall krypgrund eller liknande någonstans.
Gäller att alla rör är monterade så att de har fall mot en avtappningspunkt. Många blåser ur med tryckluft. Har du termostatblandare till duschen, så brukar de inte gå att tömma helt. Man får skruva bort blandaren och ta med sig när man kallställer. En diskmaskin går i princip inte att helt tömma på vatten, de fryser sönder om de kallställs. Samma sak med tvättmaskiner.
Om du har frys måste den tömmas, kan inte vara i drift om temperaturen går ned till under +5 - 10. osv.
Sänk till underhållsvärme när du inte är där. Montera värmekabel i PEM slangen som leder in vatten i den kalla delen av den. Även om du gräver ned den till frotfritt djup, så passerar den genom en kall krypgrund eller liknande någonstans.
Redigerat:
Tack för svaren, skall värdera +& - och återkommer med resultatet efter beslut👍🏻
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Trossbotten eller gjuta platta i garage
Isolering -
Varmvattenberedare eller genomströmningsvärmare?
Vatten & Avlopp -
Genomströmningsvärmare eller Varmvattenberedare
Vatten & Avlopp -
Livslängd på VVberedare, 230 eller 400v
Vatten & Avlopp -
30L Varmvattenberedare eller genomströmningsvärmare till verkstan
Vatten & Avlopp