14 091 läst ·
14 svar
14k läst
14 svar
VVB - bra temp, men varmvattnet tar slut för fort
Hej,
jag har en VVB VLM-300S (år 2000). temperaturen på vattnet är ok, men mängden varmvatten är alldeles för lite. Varmvattnet tar slut efter ett par dm i badkaret. Har försökt prata med rörfirmor men de verkar inte kunna hjälpa mig med mer än att sälja en ny panna. Alla 3 säkringarna är hela och det är inget läkage eller andra problem med pannan.
Har någon några tips på hur man kan felsöka och ta redan på vad som kan vara fel, eller är det bara att bita i kudden och byta ut pannan?
Tack på förhand!
jag har en VVB VLM-300S (år 2000). temperaturen på vattnet är ok, men mängden varmvatten är alldeles för lite. Varmvattnet tar slut efter ett par dm i badkaret. Har försökt prata med rörfirmor men de verkar inte kunna hjälpa mig med mer än att sälja en ny panna. Alla 3 säkringarna är hela och det är inget läkage eller andra problem med pannan.
Har någon några tips på hur man kan felsöka och ta redan på vad som kan vara fel, eller är det bara att bita i kudden och byta ut pannan?
Tack på förhand!
Vet inte hur just denna beredare är konstruerad, men om den har en rörslinga av koppar som VV värms i kan det vara kalkavlagringar som gör att beredaren får dålig effekt.
Det finns två huvudtyper av VVB:
1: Förrådsberedare. Vattnet i tanken värms direkt av elpatronens värmeslingor.
2: Genomströmningsberedare. Kallvattnet leds genom en spiral av kopparrör som omges av varmt vatten som värms av elpatronens värmslingor. Om man får kalkbeläggningar i slingan för VV kommer kapaciten att minska eftersom kalken isolerar.
Det går att kalka av genomströmningsberedare, men min egen erfarenhet av detta är dålig. Problemet kom tillbaka efter ca 1 år.
Resultatet beror givetvis på hur mycket kalk man har i sitt vatten.
Det finns två huvudtyper av VVB:
1: Förrådsberedare. Vattnet i tanken värms direkt av elpatronens värmeslingor.
2: Genomströmningsberedare. Kallvattnet leds genom en spiral av kopparrör som omges av varmt vatten som värms av elpatronens värmslingor. Om man får kalkbeläggningar i slingan för VV kommer kapaciten att minska eftersom kalken isolerar.
Det går att kalka av genomströmningsberedare, men min egen erfarenhet av detta är dålig. Problemet kom tillbaka efter ca 1 år.
Resultatet beror givetvis på hur mycket kalk man har i sitt vatten.
Tack för snabbt svar!
Det jag tycker är mest märkligt är att det första vattnet som kommer har bra temp, men sedan tar det slut för fort. Om värmaren hade nedsatt effekt borde ju det väl inte varmvattnet ta slut utan bara vara för lågt tempererat ända från start. Nu är det första vattnet hett och sedan blir det svalt för fort.
Det jag tycker är mest märkligt är att det första vattnet som kommer har bra temp, men sedan tar det slut för fort. Om värmaren hade nedsatt effekt borde ju det väl inte varmvattnet ta slut utan bara vara för lågt tempererat ända från start. Nu är det första vattnet hett och sedan blir det svalt för fort.
Det kan vara så att toppen på beredaren blir varm men inte resten. När du fyller på vatten så tappar man ut ur toppen först och fyller på vatten nerifrån.
I så fall är det termostaten eller el-slingorna som är trasiga.
Eller så är det blandarventilen.
Har du montionerat blandarventilen?
/N
I så fall är det termostaten eller el-slingorna som är trasiga.
Eller så är det blandarventilen.
Har du montionerat blandarventilen?
/N
Nej, hela installationen har varit orörd sen jag flyttade in i huset 2003.
Undra om elslingorna sitter i hela tanken, eller om den bara värmer längst ner och så stiger det varma vattnet upp till tappstället längst upp? Eller sitter slingorna i hela tanken?
Undra om elslingorna sitter i hela tanken, eller om den bara värmer längst ner och så stiger det varma vattnet upp till tappstället längst upp? Eller sitter slingorna i hela tanken?
Hej
Kollade i manualen på beredaren.
På sidan 6 finns det en översiktsbild.
Vattenet i varmvattenberedaren är skiktat och varmast i toppen. Det kalla vattnet fylls på i botten.
Om det som i illustrationen kallas för "3. Syrafast inre rör för varmvatten" har gått av får man de symptom som du beskriver.
Jag säger absolut inte att det är det som är felet, det kan mycket väl vara något annat.
Hur kollar man det här?
1. Töm varmvattenberedaren
2. Koppla loss hela anläggningen från husets rörsystem
3. Tippa beredaren på sidan
4. Skruva loss och byt röret.
5. Koppla in beredaren igen
Men försök först se efter om det är fel på beredaren.
Om det är möjligt kan du mäta skiktingstemperaturerna i varje fall i toppen och botten av beredaren, med t.ex utesensorn till en elektronisk max/min termometer.
Tappa ur vatten och se hur skikttemperaturerna ändras.
Om topptemperaturen är relativt konstant, är röret med hygglig sannolikhet av. Jag skulle i så fall våga beställa ett nytt rör.
Men det här är vårjobb som bör göras på vardagar under kontorstid när det är varmare och man kan åka och köpa delar man har sönder eller glömt bort.
Det krävs ett visst självförtroende att mecka med det här denna vecka.
Kollade i manualen på beredaren.
På sidan 6 finns det en översiktsbild.
Vattenet i varmvattenberedaren är skiktat och varmast i toppen. Det kalla vattnet fylls på i botten.
Om det som i illustrationen kallas för "3. Syrafast inre rör för varmvatten" har gått av får man de symptom som du beskriver.
Jag säger absolut inte att det är det som är felet, det kan mycket väl vara något annat.
Hur kollar man det här?
1. Töm varmvattenberedaren
2. Koppla loss hela anläggningen från husets rörsystem
3. Tippa beredaren på sidan
4. Skruva loss och byt röret.
5. Koppla in beredaren igen
Men försök först se efter om det är fel på beredaren.
Om det är möjligt kan du mäta skiktingstemperaturerna i varje fall i toppen och botten av beredaren, med t.ex utesensorn till en elektronisk max/min termometer.
Tappa ur vatten och se hur skikttemperaturerna ändras.
Om topptemperaturen är relativt konstant, är röret med hygglig sannolikhet av. Jag skulle i så fall våga beställa ett nytt rör.
Men det här är vårjobb som bör göras på vardagar under kontorstid när det är varmare och man kan åka och köpa delar man har sönder eller glömt bort.
Det krävs ett visst självförtroende att mecka med det här denna vecka.
Redigerat:
Skulle börja med att undersöka om blandningsventilen funkar som den ska. Dessa har en tendens att becka ihop. Kollade på den instruktionsbok som "morsan" postade länken till och beredaren är av förrådstyp.
Elpatronen har ju bara två lägen, av och på och styrs av en teromstat. Går det att se om indikatorlampan tänds och släcks när du vrider på termostaten efter att ha tappat ut varmvatten? Gör den det så är termostaten med största sannolikhet OK.
Vad hur du för temperatur inställd på varmvattnet?
Elpatronen har ju bara två lägen, av och på och styrs av en teromstat. Går det att se om indikatorlampan tänds och släcks när du vrider på termostaten efter att ha tappat ut varmvatten? Gör den det så är termostaten med största sannolikhet OK.
Vad hur du för temperatur inställd på varmvattnet?
Ha har fått hjälp att mäta att alla tre faserna vekar fungera. Men hur mäter man effekten på dessa, dvs att när man slår till de olika effektstegen, att de verkligen levererar detta till slingorna? Att öppna upp beredeaen som föreslogs övergår min kompetens, men tack för tipsen. Nu har jaglite mer konkreta förslag när jag pratar med hantverkarn.
Det finns tre möjligheter till justering av beredaren.
1. Val av effekt (3-steg) - står på 3
2. Temperaturratt för vattnet i beredaren (steglös 1-10) - står på 10
3. Blandarventil som styr temp på utgående vatten- står på nästan max.
Jag ska göra ett till försök med att ratta runt blandarbventilen också i fall denna kärvat.
Det finns tre möjligheter till justering av beredaren.
1. Val av effekt (3-steg) - står på 3
2. Temperaturratt för vattnet i beredaren (steglös 1-10) - står på 10
3. Blandarventil som styr temp på utgående vatten- står på nästan max.
Jag ska göra ett till försök med att ratta runt blandarbventilen också i fall denna kärvat.
Försök att ta bort frontpanel, så att du kommer åt förrådstanken. Den brukar vara isolerad. Om du tar dig igenom isoleringen kan du mäta temperaturen i botten och toppen av beredaren.
Tappa ur vatten tills det börjar bli kallt.
Mät temperaturen i toppen och botten av beredaren och på det uttappade vattnet.
Är varmvattnet lika varmt som botten av beredaren är det troligtvis det interna röret som är trasigt.
Att det ska vara fel på elen ser jag som synnerligen osannolikt, det finns varmt vatten i beredaren, då fungerar beredaren. Värmepatronen kan inte värma vattnet så fort som det tappas ut.
Blandningsventilen ser jag också som ett relativt osannolikt fel, då du får rätt temperatur vid mindre tappningar. Du kan prova att skruva på ventilen och se om varmvattentemperaturen ändras vid mindre tappningar.
Jag förstår hantverkarna som rekommenderar en ny beredare. Det är så mycket jobb att byta det där interna röret, att det säkert kan gå på ett ut att byta beredare som att laga den befintliga.
Tappa ur vatten tills det börjar bli kallt.
Mät temperaturen i toppen och botten av beredaren och på det uttappade vattnet.
Är varmvattnet lika varmt som botten av beredaren är det troligtvis det interna röret som är trasigt.
Att det ska vara fel på elen ser jag som synnerligen osannolikt, det finns varmt vatten i beredaren, då fungerar beredaren. Värmepatronen kan inte värma vattnet så fort som det tappas ut.
Blandningsventilen ser jag också som ett relativt osannolikt fel, då du får rätt temperatur vid mindre tappningar. Du kan prova att skruva på ventilen och se om varmvattentemperaturen ändras vid mindre tappningar.
Jag förstår hantverkarna som rekommenderar en ny beredare. Det är så mycket jobb att byta det där interna röret, att det säkert kan gå på ett ut att byta beredare som att laga den befintliga.
Mät ström och spänning, P=U*I, ren resistiv last.olab skrev:
Har du mätt resistansen så kan du räkna, P=U*U/R, för att slippa mäta strömmen.
Men har du mätt resistansen och denna visar rimliga värden kan du nog släppa elspåret.
1. Kan ju kopplas lite olika för att få 3 olika effekter.olab skrev:
2. Temperaturratt styr vid vilken temperatur värmarna går till och från, termostat.
Men jag tror att du kan släppa det elektriska.
Om det andra inte ger något, kontrollera att du har spänning till värmarna när de ska vara till
så att brytare/kontaktor inte är slut....också mindre troligt, men inte omöjligt.
Men som sagt, kolla enligt magnu's metod först...
Detta hade hänt i vår beredare. Trots att beredaren var full med varmvatten så blev det kallt efter bara en liten stund då röret gått av strax ovanför där inkommande kallvatten till beredaren fylldes på. Vi bytte rör och sen hade vi glädje av beredaren många år till.magnu skrev:Vattenet i varmvattenberedaren är skiktat och varmast i toppen. Det kalla vattnet fylls på i botten.
Om det som i illustrationen kallas för "3. Syrafast inre rör för varmvatten" har gått av får man de symptom som du beskriver.
Jag säger absolut inte att det är det som är felet, det kan mycket väl vara något annat.
MVH
Anders
Klicka här för att svara