Byggahus.se

VVB av eller på i vinter? (underhållsvärme i övr.)

1. M
    Medlem · Skåne · 1 500 inlägg

MMR

Medlem
    Vad tycker ni? Har tänkt ha underhållsvärme i stugan (ca 7-10 grader) nu när hösten/vintern kommer. Ett av elementen sitter i badrummet där också VVB sitter, normalt sett så slår vi alltid av strömmen till VVB när vi lämnar stugan, men vad är bäst nu i vinter? Skall vi låta elementet i badrummet göra jobbet och hålla värmen, eller skall vi istället för att stänga VVB sätta ner den på 7 grader? Vad är smartast (och ev. mest ekonomiskt?)

2. ByggPutte
    Medlem · 1 348 inlägg

Re: VVB av eller på i vinter? (underhållsvärme i ö

Har ni långt till Stugan?
    I fall strömmen går?

Mvh Putte

3. M

MMR

Medlem

Nä, ca 7 mil. Postade även en tråd i värme-forumet och fick tipset om att tömma den, och det har jag inte ens tänkt över, men det är ju ända alternativet om strömmen går (gissar på att det var det du tänkte på eller). Visserligen så vill vi ju slippa att tömma ut systemet då vi kommer vara där uppe från och till även under vintern. (tömmer vi VVB då måste vi också tömma kallvattnet känns det som). Hade du några andra tankar med din fråga?

4. ByggPutte
    Medlem · 1 348 inlägg

Det va mest det att ström tillförseln
    är lite tvivelaktig nu förtiden.
    Har varit på vatten skador där mässings
    kopplingar frusit sönder och spruckit.
    Och lagt 10cm vatten i sommarstugan.
    Kanske inte så ofta men några stycken.
    Oftast kommer skadorna när det blir vår
    och det tinar i rören.
    Det är ett dilemma.

Mvh Putte

5. M

MMR

Medlem

OK, ja man skall kanske inte sätta alldeles för mycket tillförlit till strömmen, framförallt vet man ju inte om strömmen försvunnit eller inte. Här i lägenheten i stan så är det ju lite enklare, försvinner strömmen märker man det direkt och det får ju (till en början) inte några allvarliga konsekvenser.

Nu har vi ju egen pump (som är avstängd när vi inte är där) vilket innebär att kallvattnet kan inte forsa ut då det inte finns någon tillförsel, VVB är på 50 liter, och skulle den (eller någon koppling) smälla så blir det ju lite mer vatten av det, men det blir ju inte mer än någon cm i vårt ca 5kvm stora badrum, men visst det kostar ju en del att ersätta.

6. ByggPutte
    Medlem · 1 348 inlägg

Det rinner väl ner i golvbrunnen
    om vvb gå sönder.
    Då kan ni säkert ha lite underhålls
    värme på i huset bara.

Mvh Putte

7. M
    Medlem · 893 inlägg

Precis innan jag sålde mitt fritidshus (som blev totalrenoverad pga vattenläcka med underhållsvärme) köpte jag en fotogenvärmare för att snabbt värma upp stugan när jag kom upp dit på vintrarna. Strömkostnaden var för dyr för att underhållsvärma stugan och sedan klarar inte heller elvärmen att hänga med när det blir köldknäppar. Men fotogenvärmaren funkade bra att snabbt värma upp stugan med för min del:
    http://www.jula.se/Butik/docs/imp_s...erby=produkt_grund, imprank&direction=asc

8. L
    Medlem · 207 inlägg

larsu

Medlem

hej!
    själv har jag underhållsvärme på i vinter men tappar ur vvberedaren. om den fryser sönder så får du även kostnaden för att köpa en ny. Det tar ju inte så lång tid att tömma den.

9. J
    Medlem · 32 inlägg

jesse2

Medlem

Varför inte tömma hela systemet? Man slipper helt elkostnader och inget fryser sönder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.