Byggahus.se

Vv-beredaren är varm - inget varmvatten

1. G
    Medlem · 24 inlägg

grävling

Medlem
    Hej
    Efter vinterförvaring installerade jag vv-beredaren idag. Det är en Nibe Nibette 15 l , som står under diskbänken och försörjer enbart diskbänken. När jag vrider tappkranen på diskbänken till varmt läge så kommer det bara en ynkligt rännil med varmt vatten. Själva beredaren värmer alltså vattnet men inget varmt vatten kommer ur kranen.
    Nån som har en susning om var felet ligger? Kranen eller beredaren?
    Tacksam för ideer.
    /G

2. Krokben
    Husägare · Uppland · 409 inlägg

Krokben

Husägare
    Kommer det normal mängd vatten men vattnet är pissljummet? Om du är helt säker att beredaren värmer till lämplig temperatur (ca 65 grader eller mer) så är det med största sannorlikhet blandventilen som är boven. Om det är blandventilen så blandar den förmodligen in på tok för mycket kallvatten med varmvatten till kranen.

3. G
    Medlem · 24 inlägg

grävling

Medlem
    Det kommer bara en svag rännil i tappkranen på diskbänken, men det vatten som kommer är väldigt varmt. Någon blandarventil på beredaren finns inte, utan det är "raka" rör från varmvattenröret på beredaren till tappkranen på diskbänken.
    /g

4. T
    Medlem · Västra Götaland · 2 649 inlägg

ToRy

Medlem
    Det är inte så enkelt att beredaren inte fyllts upp än då? Kommer det luft ur kranen också?

edit: Fast då borde det inte komma något vatten alls antar jag....

5. G
    Medlem · 24 inlägg

grävling

Medlem
    Det kommer ingen luft bara en svag vattenstråle, som knappt är värd namnet stråle.
    /G

6. Handyman 1
    Medlem · 2 009 inlägg
    Har du öppnat inkommande/utgående vatten till beredaren helt?
    Är det fullt tryck på kv?

7. G
    Medlem · 24 inlägg

grävling

Medlem
    Det är fullt tryck
    /G

8. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 1 997 inlägg

Mazen

Inredare
    Smuts i silen? Alt prova lossa kranen och blås ur ledningen.. (haft liknande problem och det var avlagringar i ingången i kranen som ströp flödet.)

9. G
    Medlem · 24 inlägg

grävling

Medlem
    Har provat att rensa silen idag. På kallvattensidan är det fullt tryck, men inte på vv-sidan
    /G

10. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 1 997 inlägg

Mazen

Inredare
    Låter ändå som att något stryper flödet från VVB, alt till så det inte blir tryck.. prova med att stänga av huvudkranen, lossa ansl från VVB hink och öppna huvudkranen. Får du fullt tryck då? Så du vet att det iaf är tryck in i beredaren.
    Och kan felsöka rören till blandaren..

11. R
    Medlem · stockholm · 1 782 inlägg

roke

Medlem
    Vad är det för blandare/kran?
    Jag tror felet kanske kan vara i den.
    Prova växla kalla och varma rören till kranen (om det går att göra det lätt) och se om det blir skillnad. I så fall är det ju kranen som felar.

12. G
    Medlem · 24 inlägg

grävling

Medlem
    jag lutar också mot att det är kranen som det är fel på. Hur kommer man in i kranen för att se om det är något som frusit sönder??. Det är en kökskran från Mora med diskmaskin anslutning. Se den svaga vv-strålen

/G
    .
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Kökskran.jpg

13. R

roke

Medlem
    Det finns säkert någon här som kan förklara det bättre än jag. Jag har skruvat en del med blandare förut men jag kan för lite för att kunna ge råd.
    Det borde också finnas instruktioner på nätet.

14. G
    Medlem · 24 inlägg

grävling

Medlem
    Tack för alla svar. Allt har löst sig. Problemet var en packning som var halvt upplöst och satt sig på tvären i kopplingen mellan tappkran och anslutning till vv-beredaren.
    /G

• Laddar…
  15. R

roke

Medlem
    Aha. Vad bra att det löste sig. Då var det stopp vid beredaren som föregående sa tidigare och inte i kranen som jag trodde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.