Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vred till rör i taket/badrum

1. E
    Medlem · 5 inlägg

e.m.olsson

Medlem
    Hejsan!

Jag har en liten fundering kring ett vred/rör som sitter i badrumstaket. Har precis flyttat till ett hus med vattenburen värme/vedeldad kökspanna och gissar att den har något att göra med detta. Damen som bodde där innan oss gav en snabb förklaring - som vi dessvärre har lyckats glömma bort...får ej tag på henne och nu undrar jag om någon här möjligtvis känner igen vredet och vet vad den gör? (Bild nedan)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_5814.JPG

2. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 5 817 inlägg
    Vart leder röret?

3. E
    Medlem · 5 inlägg

e.m.olsson

Medlem
    Det leder till husets alla element!

4. Åsa Lund
    Den lilla svarta oxå?

5. E
    Medlem · 5 inlägg

e.m.olsson

Medlem
    Ja pr
    Ja precis, det är den lilla svarta jag funderade över. Gissar på någon ventil av något slag men vågar inte chansa utan att veta säkert känner jag:sweat:

6. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Är den stängd nu, vart går det andra till höger , ser nytt ut.

7. E
    Medlem · 5 inlägg

e.m.olsson

Medlem
    Har inte rört den sen jag flyttade in i vecka, men skulle gissa på att den är stängd. Det andra röret är nog nyare men har inte koll på när tidigare ägare gjorde detta arbete. Vet att det finns en liten ackumulatortank i källaren och tror att det är den de andra rören går till.

8. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Följ röret till vänster och se vart det går, lika med det andra, en actank har du i källaren, då blir röret till höger varmt när du eldar. har du en manometer så du ser trycket i systemet, har du ett tryckkärl ( brukar vara rött ) eller ett kärl på vinden.

9. E
    Medlem · 5 inlägg

e.m.olsson

Medlem
    Det vänstra röret i min bild går till elementen i huset (gissar 2-rörs) och det högra gå till ack-tanken, vi har även ett kärl på vinden. Det som jag inte vågar gissa mig till är vad/hur man gör med det lilla svarta vredet på det vänstra röret?

10. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Då blir det till att vara deckare lite. du har ett öppet system med kärl på vinden, till det går ett rör från pannan kanske, sen finns det ett rör till från kärlet på vinden och var det slutar får du leta efter, kanske i diskhon eller i källaren som det slutar. Om du vrider till höger på ventilen och det blir stopp så är den stängd. Försök att hitta röret uppifrån vinden, det rör som är kopplat en bit upp på det, inte det som är kopplat i botten. sen går det säkert ett rör genom taket , säkerhetsrör för ånga om pannan kokar, rakt ut med en krok ut i himlen. Mörkt nu kolla och kom igen i morgon.

11. Åsa Lund
    Hur har det gått?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.