Byggahus.se

Vred som är av?

1. ludbig
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Renoveringen fortskrider, ska slita ut köket nu, och tänkte stänga av vattnet in till köket.

Vad jag kan se, så kommer vattnet in i lägenheten här till vänster, och jag bör bara kunna stänga båda vreden för att stänga vattnet ut i köket. Problemet är bara att ett av vreden verkar gått av. Så kan bara stänga av varmvattnet.

Behöver jag stänga av vattnet i hela huset, byta koppling till ett med fungerande vred för att kunna stänga av kallvattnet också? Eller vad skulle ni rekommendera?

Tack!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

2. roland53
    Medlem Nivå 13
    Du kan använda en skruvmejsel eller en skiftnyckel på axeln. ;)

3. ludbig
    Medlem Nivå 2
    Prövade lite, men kändes som att axeln höll på ge efter, men kan ju varit vinkeln!
    Kan ju alltid ge det en andrachans :)

4. S
    Anonym
    har för mig att dom går att ta loss med insex eller mejsel

5. ludbig
    Medlem Nivå 2
    Bara vredet eller själva hylsan tänker du?:)

6. S
    Anonym
    vredet. eventuellt är det fel modell

7. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Vid en första anblick ser det ut som ett "moralink" vred. Men det är svårt att tyda texten på... Ballofixerna ser ut att vara tillverkade av just ballofix. Men även där är det svårt att läsa vad som står på metallen.

Oavsett så borde gå att vrida vredet med en skiftnyckel/skruvmejsel. Viktigt är dock att du vrider åt rätt håll. För just minikulventiler (det korrekta ordet) kan bara röra sig åt ett håll med en 90º rörelse. Kontrollera på den med helt vred så vet du hur du ska stänga den andra!

8. ludbig
    Medlem Nivå 2
    Drog det försiktigt med en skiftnyckel och det gick utan problem :)
    Nu ska jag bara sätta ett stopp / vred på slangen under diskbänken så jag kan byta den, sen är jag hemma!

Tack för vettiga svar!