Byggahus.se

Vräkning innan startdatum på kontrakt

1. Hemmakatten
    Medlem · 11 760 inlägg
    Du är nog lite övertrött. Tycker det är mycket osmakligt och olustigt med en sådan omröstning. Har därför bett moderator ta bort länken.

Redigerat 29 aug 2013 23:02
  2. V
    Medlem · 206 inlägg

Vargklo

Medlem
    Trist situation för alla. Svårt att döma utan att höra bägge sidor. Bäst är nog att ni hittar en form för att gå skilda vägar. Givet att det är ett juridikforum utgår jag från att juridiska regler ska följas, vilket nog är klokt.

Bästa inlägget i tråden hittills är nr 43 - jag känner stort medlidande för barnen. Jag skulle ha svårt att leva med samvetet att kanske ha sabbat barnens möjligheter till en stabil skolstart genom att göra dem bostadslösa. De har ju ingen skuld i det hela. Det vore kanske bra om Soc engagerade sig och stöttade med hyran eller ny bostad.

Radera omröstningen i inlägg 46, den känns osmaklig.

Redigerat 29 aug 2013 23:21
  3. L
    Medlem · 178 inlägg

lawpan

Medlem
    Ok, ni har rätt. Ber om ursäkt.

Jag var orolig för barnen; hade både träffat dom och pratat med dom i telefon.
    Men socialen har varit inblandad sen lång tid tillbaka. Jag vet att dom har fått en lägenhet från socialen och att mamman och barnen är där nu.

4. Lolle
    Medlem · Jämtland · 3 145 inlägg

Lolle

Medlem
    Jag har tagit bort inlägget på begäran av lawpan själv.

Det tillförde ändå ingenting till själva kärnfrågan och riskerar bara att skapa dålig stämning

/moderator

5. roland53
    Medlem · Skåne · 4 330 inlägg

roland53

Medlem

Sansa er lite....

Som hyresvärd med 20 år+ erfarenhet så vet jag att;

1. Det är viktigt med referenser. Har du kollat med tidigare hyresvärdar, helst längre bort i kedjan än den senaste, som kanske ger bra referenser bara för att bli av med hyresgästen.

2. Har du kollat ev skuldsaldo eller betalningsanmärkningar hos Kronofogden. Detta görs enkelt med ett telefonsamtal.

3. Finns det minsta tveksamhet så skall man begära en borgensförbindelse med minst 2 borgensmän. Dessa kollas lika noggrant som hyresgästen.
    Borgensmännen är solidariskt betalningsansvariga för skador och hyresskulder som hyresgästen åsamkar.
    Det vill säga du kan kräva den borgensman du bedömer som starkast och sedan får borgensmännen sinsemellan göra upp om skuldfördelningen.

Om du svarar nej på någon av ovanstående så får du faktiskt skylla dig själv. Så dum får en hyresvärd inte vara.

3. Om hyran inte kommer in så måste du skriftligen påminna om hyran. Du kan ta en avgift för detta.
    Om du misstänker att en avhysning kan bli aktuell så måste du skicka påminnelsen post-rekommenderat för att kunna bevisa utskick eller via delgivningsman.

4. Även om hyran kommer in sent men innan verkställd avhysning (som måste göras av Kronofogden) så återfår hyresgästen hyresrätten. Kan förmodligen sättas i system och göras många gånger.....

5. Vid vräkning kan du bli skyldig att bekosta förvaring av bohag och även bli skyldig att bekosta hyresgästers och bohagets transportkostnader till ny bostad. (Kan bli frågan om långa sträckor = stora kostnader)

6. Vid ansökan om vräkning hos Kronofogden är du även skyldig som hyresvärd att underrätta Socialförvaltningen i Kommunen att hyresgästen riskerar vräkning.

7. Vid obetald hyra bör/skall du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden (bifoga hyreskontraktet).
    Detta gör du enkelt själv genom fastställda formulär som du kan ladda ner på nätet.
    Det finns fastställda avgifter vad du kan kräva för ditt arbete för att driva in hyran via Kronofogden.

Sorry man, det är inga sötesbröddagar att vara hyresvärd

• Laddar…
  6. roland53

roland53

Medlem
    Glömde följande:
    Det är viktigt att kunna bevisa skicket på lägenheten vid inflyttning resp. avflyttning.
    Gör därför alltid en besiktning (helst med hyresgästen närvarande men inte nödvändigt) på för branschen lämpliga besiktningsprotokoll tex Fastighetsägarnas formulär. Dom har också hyreskontrakt mm.

• Laddar…
  7. L
    Medlem · 178 inlägg

lawpan

Medlem
    Som nämnts tidigare. 1) Referens kollade jag inte denna gång.
    2) Jag har kollat ratsit efter anmärkning och inkomst. (båda två)
    3) Jag skulle aldrig begära borgenär; då jag vet ett par personer som förstört sina liv genom att vara det. Det är en form som bör förbjudas. Denna form nyttjas ofta mellan släktningar, goda vänner där det är svårt att säga nej. Så mina tvivel skulle alltid leda till att jag inte tecknar kontrakt.

Tack för goda råd för framtid för alla som vill hyra ut.

• Laddar…
  8. D09
    Medlem · västra götaland · 9 392 inlägg

D09

Medlem
    Tycker att ditt resonemang kring borgenär är sund och humant.

Det är ett satans påfund med borgenärer.. Jag har själv varit det.. Aldrig mer!

• Laddar…
  9. roland53

roland53

Medlem
    Din inställning mot borgensförbindelse är oförståelig.
    Det kan ta upp till 6 månader att få en hyresgäst avhyst. Detta är en stor ekonomisk risk du tar. Du ger de facto kredit till personer som du förmodligen inte känner särskilt väl.
    För en hyresvärd är det bättre att låta hyresobjektet stå tomt än att få in en hyresgäst som inte sköter sina åtagande. Du kanske hittar en skötsam hyresgäst månaden senare...
    Om det då är tveksamheter är det bättre att begära borgen så
    1. du säkrar din intäkt
    2. hyresgästen får någonstans att bo.

Det förmodas i regel att en borgensman känner den potentiella hyresgästen bättre än du som hyresvärd.
    MEN du har rätt i att det är livsfarligt att gå i borgen för en person som du inte litar på till 100 %.

Men om hyresgästen inte kan få en borgen av personer som känner honom väl, då är det en mycket dålig idé att du som hyresvärd (som känner personen ännu mindre,kan man förmoda) tar på dig den risken. Framförallt så ska en varningsklocka ringa för dig att något är skumt.

VARNING! Ibland kan Soc. gå in som borgensman. Ja, dom är ju på pappret en stark borgensman, men min erfarenhet, åtminstone från den kommun jag bor i, är att dom försöker slingra sig från sitt åtagande så fort dom fått in sin klient i lägenheten. Därför begär jag alltid en andra borgensman som ska vara en fysisk person. Det finns visserligen en minimitid som borgensåtagandet gäller men det är till föga tröst om hyresgästen ständigt är dålig hyresbetalare.

10. H
    Moderator · Stockholm · 43 450 inlägg

hempularen

Moderator
    Borgen är som sagt livsfarligt. Men kanske inte fullt så livsfarligt när det gäller borgen för hyra, om det är en person man litar på. Det riktigt farliga är att ställa upp som borgensman vid banklån.

Problemet är att det kan vara näst intill omöjligt att förstå vilken omfattning borgensåtagandet kan ha.

Ett exempel (gammalt): En bekant har en son som ville starta ett bolag, han behövde låna till aktiekapitalet, 100 000 på den tiden. Hans pappa gick i borgen för lånet. Firman jobbade med exklusiva produkter i hög prisklass.

Firman gick bra, efter ett par år låg omsätttningen på 50 - 70 milj per år, tiotals anställda, skapliga vinster. Lånet ifråga var återbetalat sedan länge.

Så kom krisen (tidigt 90- tal) efterfrågan dök, och firman kom på obestånd. Konkurs. Det fanns skulder i form av belånat lager, banken hade finansierat inköp. Då kommer banken på: Här finns en borgensförbindelse. Visserligen för ett helt annat, nu avslutat lån. Men enl.- banken så var borgensmannen borgenär för alla skulder som det här bolaget kunde tänkas ha till banken. Banken krävde 1,6 milj trots att borgensförbindelsen ursprungligen var på 100 000, och på ett lån som var avslutat sedan flera år. Men man hade aldrig utryckligen avslutat borgensförbindelsen.

Sonen var lika chockad.

Riktigt så här illa har jag svårt att se att en hyresborgen skull kunna gå. Men som sagt hellre än att gå i borgen bör man nog själv låna upp pengarna och sedan låna ut dem till släktingen eller kompisen som vill ha borgen.

11. L
    Medlem · 178 inlägg

lawpan

Medlem
    Roland; förstår din argumentation kring säkerhet som hyresvärd.
    Men att säga ja till någon trots att man känner nån väl blir aldrig ett självklart ja.
    Man har förlängt sitt ansvar till en annan person i kankse väldigt många år.
    Det kan lätt skapa många sömnlösa nätter. Så jag är emot borgensförbindelse som princip även om det ger god säkerhet åt hyresvärdar/banker etc.

Jag tror att teckna en försäkring mot utebliven hyra vore bättre och tryggare. Och det verkar finnas ett försäkringsbolag som ägnar sig åt detta. Se även möjlighet med tre månaders förskott hyra som boverket utreder som möjlighet.
    http://www.hemhyra.se/riks/nya-krav-pa-forskottshyra

"September ska utredningen redovisa sitt förslag till bostadsminister Stefan Attefall (KD)."

12. Nimajneb
    Medlem · Blekinge · 12 092 inlägg

Nimajneb

Medlem
    Du chockar mig, inte för att jag har varit i en situation att nyttja eller agera borgenär...men ändå.. Kan detta vara sant eller är det en skröna?

13. L
    Medlem · 178 inlägg

lawpan

Medlem
    Och hur gick det för pappan; kunde han komma ur situationen?

14. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 500 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Hempularen, märklig historia!

Det borde väl gå att specificera exakt vilken summa/vilket lån borgensåtagandet gäller?

15. D09
    Medlem · västra götaland · 9 392 inlägg

D09

Medlem
    Behöver inte vara stora belopp för att det ska bli galet

Jag gick in som delad borgenär på 160 000kr ( bil ) och var lovad att det skulle vara löst inom 2 månader.

Blev en hemsk tid i ca 3 år med betalningspåminnelser ( varje krav lyckades komma upp i runt 10 000kr pga hög amorteringstakt ) .

Till slut så fick jag nog av alla bortförklaringar, så jag åkte och hämtade bilen, sålde den och löste ut lånen.

Det var inte läge att säga nej till mig då.

Borgenärer borde inte få finnas, alldeles för lätt och att man inte inser vad det egentligen betyder och innebär.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.