Nu behöver jag hjälp. Jag har ett VP-rör som delat sig under ett golv. Jag har en FK kvar i röret, men lyckas inte med den som dragtråd få igenom fler trådar. Inte i någon riktning. Skarven ligger enbart 10-12 cm in under golvet, men det går inte komma åt den utan att såga upp golvet.

Pratade med en kompis som är utbildad elektriker (liksom jag) och dessutom arbetar som elektriker (vilket dock inte jag gör längre) och han hade inga lösningar annat än att såga upp golvet.

Nu vänder jag mig till er för att få några idéer. Jag behöver få in tre ledare (fas, nolla och jord). Helst skulle jag naturligtvis även få till skarven i röret på något sätt också så att jag får ett innerrör där också.

Jag har en idé som jag skall testa senare, men då den innebär att jag måste såga upp väggen så väntar jag gärna med den. Den är dock så att jag tar bort väggdosan och rörstumpen som sitter i denna och trär på flexslang på den FK som finns kvar och ser om jag med denna kan skjuta in den i skarven igen. flexslangen har ju fördelen att den går att vrida på, vilket gör att jag kanske kan få ihop skarven. Innan dess skall jag dock försöka få in röret i skarvmuffen, men för att göra detta så måste jag få loss dosan från rörstumpen...

Jag antar att det som nu hänt är att röret som ligger under golvet har ramlat ned och vilar på ledaren som finns kvar så att överlappet mellan rören enbart är på några få millimeter. Jag antar att om jag får in en flexslang dit in så flexar den tillräckligt för att jag skall kunna få ihop skarven. Får jag igenom fler trådar så tror jag också att jag kan få ihop skarven med befintligt rör och dosa då jag kan röra dessa en del redan nu.

Något som skulle kunna fungera är om man lyckas få tejpningen runt skarven tillräckligt hård och glatt så att den kan skjuva sig igenom skarven. Men hur gör jag det i så fall? Finns det någon bra tejp för detta?

Eller kan man uppnå samma effekt på något annat sätt? Jag har funderat över om det går att tillverka en koniskt "hatt" i tunn plåt som man trär över tejpskarven. Frågan är bara hur jag skall tillverka en sådan i så fall?

Låt idéerna flöda...

Edit: Det är förresten ingen kompetent elektriker som har gjort eldragningen i mitt hus. Skarvarna på rören är inte tejpade. Man måste bryta flera säkringar för samma rum osv. Mätartavlan stämmer inte. Riktigt dåligt gjort. Men husföretaget som byggde mitt hus anlitade väl den som var billigast...
 
Redigerat:
Är golvet även tak för en annan våning så är det enklare att öppna taket. Det SKA vara minst två säkringar i varje rum så att om en säkring går ska man ha möjlighet till ström i rummet i alla fall.
 
Mikael_L
elmont skrev:
Är golvet även tak för en annan våning så är det enklare att öppna taket. Det SKA vara minst två säkringar i varje rum så att om en säkring går ska man ha möjlighet till ström i rummet i alla fall.
Hmm, SKA var nog ett väldigt kraftfullt men ändock felaktigt ord för detta?

FÅR, är absolut relevant. BÖR kan jag möjligen sträcka mig till, men detta "bör" är absolut inte nedskrivet i någon standard som reglerar hur våra elinstallationer måste vara utförda.


Men oavsett vad jag nu skrev, så är det helt klart absolut inget fel eller problem med att fler än en säkring ombesörjer ett rum.
 
Kolla vad EL- AMA säger.
 
Mikael_L
EL-AMA är ingen lagtext eller tvingande standard.

Den gäller om avtalet om entreprenaden för installationen av anläggningen har stipulerat detta.


I övrigt tar jag gärna emot en kopia av EL-AMA, eller ett urklipp eller så över just denna punkt. :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
EL-AMA är ingen lagtext eller tvingande standard.

Den gäller om avtalet om entreprenaden för installationen av anläggningen har stipulerat detta.


I övrigt tar jag gärna emot en kopia av EL-AMA, eller ett urklipp eller så över just denna punkt. :)
Om man skall ha olika säkringar i samma rum så måste detta dokumenteras. Hos mig är det bara att gissa sig fram...

Men inga kreativa idéer om lösningen på mitt problem?
 
Mikael_L
Den enda kreativa idén jag har är att försöka "trycka tillbaka" VP-rör eller flexslang på det befintliga.
Kan ju ev gå iom att du har en tråd genom redan nu.
Var ytterst rädd om denna dragtråd., ev försöka få genom någon extra innan större arbetsoperationer inleds.

Men det kommer ju vara väldigt svårt, typ omöjligt, att veta om rören gått ihop ordentligt.



Förövrigt tror jag inte någon tejpar skarvar för VP-rör idag. Man kör med skarvar med låsfjäder, så kan sådant här nästan inte hända.
 
Eftersom det vid nästan alla nyinstallationer i bostäder hänvisar till svensk standard och el-ama så får man nog anse det som "standard" och så har det varit i måååånga år. Men naturligtvis kan man frångå det OM beställaren så önskar.
Det normala är att man på gruppschemat skriver - Belysning och uttag samt dom rumsnummer det gäller-. samt lämnar över en ritning med ev. ändringar från ursprungsritningen införda. Vill inte beställaren betala för en ritning brukar man i alla fall lämna över en enklare form av "arbetskiss" som elektrikern i dom fallen har som underlag för sitt arbete. Utifrån den kan beställaren få en riktig ritning utförd om beställaren inte tycker att det är bortkastade pengar.
 
Mitt hus är byggt i slutet av 80-talet och där:
- stämmer inte elritningen med verkligheten, på elritningen är det separata säkringar för de olika rummen, utom för vardagsrummet som delats upp i tre sektioner (vilket även inbegriper utebelysningen). Takbelysning och utomhusbelysning vid altandörren går på en säkring. Vägguttagen går på en annan säkring. Entré, belysningen i vardagsrummet närmast entrén och utomhusbelysning vid entrén går på den tredje. Hmm, det finns faktiskt en fjärde säkring också, ett eluttag går på samma säkring som ett eluttag och takbelysningen i sovrummet invid går på också.
- enligt kopplingsschemat och säkringstavlan så skall hela sovrummet på denna våningen ha en egen säkring, men på denna ligger vägguttag och takbelysning enligt den sista meningen i föregående stycke. De övriga två uttagen ligger på samma säkring som vardagsrummet, varför det enda uttaget gör det förstår jag dessutom inte då det är en kraftig omväg dit (det är också det uttaget som jag har problem att komma till i nuläget). Notera också att uttagen är kopplade så här: Vrum-Vrum-Srum-Vrum-Srum. Det är det sista i Srum som jag inte når pga att VP-röret delat sig.
- På bottenvåningen så är alla uttag ingjutna i de prefabricerade väggelementen redan från fabrik och där är det en säkring per rum (två rum delar en säkring), precis som ritningen säger.
- en liten lustig detalj är att en säkring faktiskt bara har ett eluttag på sig, det är eluttaget som finns strax bredvid elcentralen (2m ifrån). Det är också utmärkt på tavlan med "eluttag på denna väggen i detta rum".

Om nu eluttagen i huset hade gått på olika faser så hade jag kunnat tänka mig att det finns en poäng med att ha olika säkringar i samma rum, men nu är det samma fas till alla belysningssäkringar och eluttagssäkringar på ovanvåningen i huset, utom till köket, tvättstugan och eluttaget i tvättstugan (det ovan nämnda ensamma uttaget). På bottenvåningen är det samma fas till alla rum. Detta kommer dock att göras om när vi byter till en modern central, ett jobb som jag skjutit framför mig i många år då det inte är förrän man måste göra det som man ger sig på det. Det tillför ju ingenting till vardags precis...

Nu var dock inte det viktiga för mig just nu, utan det är hur jag skall få igenom fler trådar i röret. Fler idéer rörande detta?
 
Mikael_L
En till smått kreativ ide är att du använder befintlig tråd i röret att dra genom en kabel med.
Helst EKLK/ EQLQ/ EXLQ, men ev EKK.
3-ledare eller 5-ledare beroende på vad du ska "ha strömmen till". Eller ta kanske en 5g1,5 direkt, för säkerhets skull.
Detta är kanske inte 100% enligt reglerna, men kanske så bra som det går att göra i situationen, och egentligen nog tillräckligt bra.
Och iofs, med dragavlastning i bägge ändarna kan kabelalternativet faktiskt vara 100% enligt regelverket.
 
Mikael_L, tack för förslaget, men just nu så får jag ju inte igenom något alls...

Jag gissar att det ser ut så här under golvet:

____________

____________-------------------

//////////////////////////// -------------------

Och att den tråd jag har kvar ligger i den lilla glipan mellan rörändarna. Den vänstra delen sitter antagligen genom en regel ca 1dm från väggen och den högra delen hänger fritt.

Eftersom rördelen till vänster svänger rakt upp efter 1dm så går dragfjädern rakt i röränden till höger varje gång jag försöker få in den i röret.

En annan sak jag har testat är att trä 10mm slang utanpå den tråd jag har idag för att lyfta upp den lite, men detta fungerade inte heller.

Hmm, jag har fibertub för förläggning i VP-rör hemma, denna kanske skulle gå att få igenom runt den tråd som finns där, då kanske jag får lyftkraft nog för att kunna trä igenom resten. Det styvar ju upp FKn litegrann också (denna FK är rätt mjuk, nästan som en RK). Detta leder ju till fler idéer också, det kanske finns någon annan bra (och halvhård) slang som man skulle kunna trä på och lirka in. Den får ju inte vara för mjuk, för då kan man inte vrida den när det tar stopp...
 
Jag har varit i precis samma situation, och inte nog med att röret hade delat på sig i en skarv, det var även ett par riktigt skarpa böjar som gjorde det svårt att få igenom dragfjädern.

Det slutade med att jag satte cirkelsågen i golvet. Tog mig kanske 4-5h från att jag började såga tills det nya golvet var lagt. (Och såklart samtliga trådar i rummet bytta innan nytt golv lades.) Den tråkigaste lösningen, men då vet man att det ser bra ut under golvet också.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vad händer om du testar några olika dragfjädrar från båda hållen, verkar det matas ut i isolering (dvs mjukt)?
 
Testa att antingen tejpa till en rejäl kon i övergången mellan dragtråden och de tre trådarna / kablen du vill få in i röret. Alternativt dra din fibertub men fasa av änden ordentligt först
 
Det kan gå att knyta på dom trådar du vill ha igenom i den befintliga tråden och med hjälp av den befintliga dra i dom nya. För att ha den minsta schans ska du ha någon som tryckerpå i den matande ändan göra "knuten" så spolformad som möjligt och ev linda ett lager eltape hårt runt "knuten" samt smörja trådarna som ska in. Dra från det håll som är närmast skarven som gått isär. Tar det stopp i skarven så försöker du dra åt motsatt håll. Det är ingen mening att hålla på med en dragfjäder utan använd dom befintliga ledningarna.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.