Nu behöver jag hjälp. Jag har ett VP-rör som delat sig under ett golv. Jag har en FK kvar i röret, men lyckas inte med den som dragtråd få igenom fler trådar. Inte i någon riktning. Skarven ligger enbart 10-12 cm in under golvet, men det går inte komma åt den utan att såga upp golvet.

Pratade med en kompis som är utbildad elektriker (liksom jag) och dessutom arbetar som elektriker (vilket dock inte jag gör längre) och han hade inga lösningar annat än att såga upp golvet.

Nu vänder jag mig till er för att få några idéer. Jag behöver få in tre ledare (fas, nolla och jord). Helst skulle jag naturligtvis även få till skarven i röret på något sätt också så att jag får ett innerrör där också.

Jag har en idé som jag skall testa senare, men då den innebär att jag måste såga upp väggen så väntar jag gärna med den. Den är dock så att jag tar bort väggdosan och rörstumpen som sitter i denna och trär på flexslang på den FK som finns kvar och ser om jag med denna kan skjuta in den i skarven igen. flexslangen har ju fördelen att den går att vrida på, vilket gör att jag kanske kan få ihop skarven. Innan dess skall jag dock försöka få in röret i skarvmuffen, men för att göra detta så måste jag få loss dosan från rörstumpen...

Jag antar att det som nu hänt är att röret som ligger under golvet har ramlat ned och vilar på ledaren som finns kvar så att överlappet mellan rören enbart är på några få millimeter. Jag antar att om jag får in en flexslang dit in så flexar den tillräckligt för att jag skall kunna få ihop skarven. Får jag igenom fler trådar så tror jag också att jag kan få ihop skarven med befintligt rör och dosa då jag kan röra dessa en del redan nu.

Något som skulle kunna fungera är om man lyckas få tejpningen runt skarven tillräckligt hård och glatt så att den kan skjuva sig igenom skarven. Men hur gör jag det i så fall? Finns det någon bra tejp för detta?