Byggahus.se

Vp rör

1. Taxen
    Medlem Nivå 6
    Skall borra 12mm genom vägg till en kopplingsdosa på ytterväggen,där det sen skall vara fiberkabel.
    Enligt beskrivningen till montering,så vill de att det skall vara ett vp rör genom väggen för att skydda fiberkabeln in i huset.
    Finns det 12mm vp rör?Annars funderar jag på hård tryckluftsslang.Rör sig om ung.20cm.

Fiberkabeln som följer med är bara 3mm.

Redigerat 2 maj 2015 17:17
  2. T
    Medlem · Nivå 16
    En bit kopparrör.

3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    12 mm finns. (Det finns 10 också).
    Men det är svårt att hitta någon butik som säljer till privatpersoner som har det.

Men i ärlighetens namn kan du väl använda typ vilket slags plaströr som helst, med lagom innerdiameter.
    Eller varför inte 16mm VP-rör som du kan "var som helst".

Måste du få fatt i en liten bit 12mm VP-rör så skänker jag gärna det till dig.

4. Taxen
    Medlem Nivå 6
    Vet inte varför de skall ha just 12mm hål.Kanske det skall gå att få in fler kablar.TV,telefon och internet?
    Skall borra genom innervägg-isolering-ytterpanel,så det bör vara något som gör att det går lätt att få igenom kablarna.
    Det är en plastplupp på baksidan av dosan där detta rör skall in en bit.

5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Och det hålet är 12mm ?(eller aningens större)

I så fall är det kanske inte någon bra ide att använda 16 mm rör ...

6. Taxen
    Medlem Nivå 6
    Ja,glömde skriva att pluppen är gjord för 12mm öppning.

7. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Hur går det?
    Får du tag i något rör?

Jag kan skicka dig en liten bit 12mm VP, PMa din adress och hur lång bit du behöver.

8. Taxen
    Medlem Nivå 6
    Tack för omtanken.Du är snäll du!!!!
    Det har löst sig, med att jag åkte till mitt gamla jobb och fick 30cm blå 12mm tryckluftsslang(hård)
    Nu är kopplingsskåpet installerat och klart för inblåsning av fiberkabel.Vet ej när det blir av,för alla bör ju ha gjort sina anslutningar.Är ca 250 fastigheter ute på landet som skall anslutas till stadsnät.