Byggahus.se

VP-rör. Finns det något smart sätt att ta reda på vart de tar vägen?

1. P
    Medlem · Nivå 13
    Hej!

Det här kanske är en rätt självklar grej för andra, men jag har själv inte lyckats komma på något klurigt sätt.

Uppe på vinden finns mynningen på tre VP-rör. Det ena vet jag går ned till en dosa i vardagsrummet och vidare ned till gillestugan i källaren. Det röret huserade tidigare analoga TV-antennsladden, och idag används det istället till nätverkskabel för fiber-TV. De andra två rören är tomma och jag har ingen aning om vart de tar vägen i huset.

Så här ser det ut:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2960.jpg

Mina tankar går i banorna av att blåsa i respektive rör och låta frugan gå runt i huset och lyssna för att se ifall hon hör om det susar någonstans...eller kanske stoppa i en "in ear"-plugg i ett rör och spela så hög musik som den klarar.

Finns det några andra sätt...som kanske är bättre och/eller smartare?

2. L
    Medlem Nivå 1
    Fäst ett antal kraftiga magneter i toppen av en dragfjäder och för in detta i VP-röret. Sedan kan man söka efter röret med appen "Magnetometer" på mobilen. Detta gäller för Android men jag antar att det finns något liknande för iPhone.
    Mobilens inbyggda magnetometer är rätt känslig och man kan lokalisera magneterna genom reglar och väggar.

3. L
    Medlem · Nivå 11
    Kör in en draglina tills dra tar stopp. Stöt med den i det läget och låt någon gå o lyssna. Det hörs lätt var den stoppat.

• Laddar…
  4. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 17
    De två tomma okända rören går troligtvis till elcentralen, eller så är det ena för telefon.
    Låt någon sjunga någon lite stump i rören, gå runt i huset och lyssna under tiden.

5. L
    Husägare · Nivå 14
    Det låter som en smart idé.
    Förr i tiden användes talrör mellan maskinrum och bryggan på fartyg och det fungerade, jämför ventilationsröret i en villa där man hör vad som sägs vid spisen om man står i badrummet på övervåningen.
    Möjligen har elkablar en dämpande verkan på ljudet.

6. Niburu
    Medlem Nivå 3
    Tejpa dit dammsugarens slang och starta dammsuggaren. Sedan gå runt i huset vid kopplingsdosorna och lyssna, det ska vissla om rören är inte döda någonstans under isolering.

7. Niburu
    Medlem Nivå 3
    Låter som en smart idé, hade du testat det i praktiken?

8. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 17
    Inte så lyckat om man hamnar i något med ström på, diazedcentral tex.

9. L
    Medlem Nivå 1
    Ja många gånger i olika varianter. Mest för att sätta senildosor och sedan lokalisera från krypgrunden var man skall borra för att hamna mitt i väggen.

• Laddar…
  10. E
    Medlem · Nivå 22
    Och om man borrar från doshålet och neråt, ser man utan magnet, vart dosan sitter även om hålet blir lite snett ;)

11. D
    Medlem · Nivå 7
    Har du kollat ifall du har tomrör inuti elcentralen? I mitt hus så går den två tomrör från bakom elcentralen och den oinredda vinden vilket kändes lite oväntat när jag upptäckte dem. Men smart om jag skulle behöva dra in mer el på vinden.

12. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 17
    Det är normalprocedur att man drar tomrör för framtida utökningar, tex central-vind, central-krypgrund osv.

• Laddar…
  13. D
    Medlem · Nivå 7
    Jag gissade faktiskt att det var så när jag upptäckte rören. :)

14. E
    Medlem · Nivå 22
    Fotografen central mätarskåp glömde du ;)

15. P
    Medlem · Nivå 13
    Oj! Här har det rasslat in många kreativa och bra förslag! :D

Eftersom jag inte har någon som helst aning om var rören mynnar ut i andra änden så föredrar jag nog de olika förslag som innebär audiella metoder, alltså blåsa/suga/skicka ljud i rören och sedan lyssna om det går att höra var ljudet är starkast i huset. Att köra ned dragfjäder känns lite risky, för precis som Fotografen skriver kanske den petar i centralen eller kanske en dosa där inte allt är 100% isolerat. :surprised:

Jag tror jag först kommer testa med in ear-lur (bara för att det är roligast), fast jag tror att ljudet de genererar antagligen kommer vara för svagt. Nästa försök blir nog Niburus förslag att tejpa dammsugarslangen och lyssna efter visslande.

Återkommer när jag utfört testerna. Det kan dock ta ett tag då annat har högre prioritet, och jag har idag inget projekt där rören ev. skulle kunna användas. Dock finns planer på att ordna takfotsbelysning, eluttag vid altanen (vilket helt sjukt nog saknas idag!) samt eventuellt utöka nätverket...och DÅ kommer jag ha stor nytta av tomma rör om de mynnar ut på lämpligt ställe i huset. (y)