Byggahus.se
Jag röstar också på PEM-slang med indragen kabel innan nedgrävning. Billig och funkar bra under mark. 20m kostar typ 250kr på jula. Jag ska själv lägga ner några m PEM för el till julbelysning i ett träd och till ett skjul. Sedan blir det nog regelenlig EKLK i den till skjulet och regeltveksam RDOE-skarvkabel i den för julbelysningen.

PEM köpt och nergrävt och sladd dragen!
Sen är det inte 230 v, utan markslöjds "trädgårdsserie" med trafo, kallas det dim-kontakt kanske?
Någon som frågade hur det ser ut i andra änden, inte lika tjock, men 20 mm vp funkar inte tyvärr!
Nu är det löst iaf!
Tack för alla svar o all hjälp!!

Redigerat:
Ang mata igenom kabel i pem rör. Jag tryckte först igenom en vattenslang som jag fästekabeln på. Den är styvare och därför lättare att föra igenom. Ska du ha 220v måste du ha riktig utekabel, då behövs egentligen inget rör om jag förstått det hela rätt. Är det vanlig ip klassad förlägningssladd så är det inte helt enligt reglerna. Det får du bara ha för tillfälliga grejer, nedgrävd i rör kan nog lätt betraktas som varaktig installation

Knyt fast en tuss plastpåse i ett murarsnöre, stoppa en dammsugare i andra ändan och vips, dragtråd monterad

• Gilla
olofh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.