Byggahus.se

VP-rör 25 mm??

1. Lexington
    Medlem Nivå 13
    Ska gräva ner en sladd utomhus som går till mina trädgårdsspottar och vill lägga den i ett rör (endast som skydd mot spaden i framtiden).
    Själva sladden är relativt tunn, men i ena änden sitter en koppling som är 20 mm, alltså behöver jag ett vp-rör med innerdiameter på minst 21 mm.
    Var tusan hittar man sådant?
    Har Biltema, Beijer, Byggmax och en lokal bygghandlare i stan, men ingen verkar ha?

Var köper man så stora vp-rör eller finns det andra alternativ (behöver ca 4 meter)?

2. jbr
    Besserwisser · Nivå 7
    Om du har Hornbach i närheten så har de 25mm VP och flex i sitt sortiment.

• Laddar…
  3. Lexington
    Medlem Nivå 13
    Två mil bort men det borde ju funka!
    Tack så mycket för det!!
    Nästa fråga blir ju då, är innerdiameterna på ett 25 mm vp-rör 21 mm eller större? eller det är innerdiameter som menas?

4. jbr
    Besserwisser · Nivå 7
    Flexrör vette tusan... men VP-rören har en innerdiameter som överstiger 21mm.

• Laddar…
  5. Lexington
    Medlem Nivå 13
    Tackar!

6. E
    Medlem · Nivå 23
    Flexslang är ett dåligt alternativ i marken det blir lik som VP rör efter en tid sprött om det ligger i marken och ger med tiden ett sämre skydd. Använd slang eller rör avsedda för markförläggning så håller dom i "evigheter". Det finns kabelrör med en innerdiameter på 32 mm.

• Laddar…
  7. Lexington
    Medlem Nivå 13
    Var hittar jag dessa kabelrör då?

8. jbr
    Besserwisser · Nivå 7
    Är det svårt att få tag på sådana markrör så finns ju alltid PEM-slang.

9. E
    Medlem · Nivå 23
    Rören finns att köpa hos vilken elgrossist som helst och då även hos alla elfirmor som vill sälja matr.

• Laddar…
  10. O
    Renoveringsnovis · Nivå 13
    Jag har precis gjort något liknande fast till robotgräsklipparens laddstation,lågvoltssystem där jag har traffon i garaget. Sladden ut till laddstationen hade en 22mm kontakt på sig som jag inte ville kapa bort o skarva så la ner 32mm pem rör från biltema. Grävde ner det under gräsmattan. Pem röret är grovt,drygt 25mm innerdiameter och rätt så "spadsäkert"

11. O
    Renoveringsnovis · Nivå 13
    Detta pga hittade bara svindyra markrör. Kanske jag som letat dåligt...

12. T
    Medlem Nivå 3
    Anläggare har väldigt bra rabatt på markrör. Du känner ingen sådan?
    Byggmax är konstigt nog svindyra på gulrör.
    Jag skulle gjort som det nämdes tidigare att ta vanlig billig pem-slang. Men försök att dra kabeln innan du gräver ner den. Eftersom den är slät så blir det ett jävla motstånd att dra kabeln.

13. T
    Medlem Nivå 3
    En sak till!! Nån el-guru kanske har åsikter om att dra 230v i Pemslang? Är det Ok? :)

14. PeterStrandberg
    Medlem Nivå 8
    Du skriver att det sitter en tjock grej i ena änden av kabeln... Vad är det för storlek i andra änden?

15. Krillew
    Lösvirkesbyggare Nivå 9
    Det finns 2 olika gula markrör för kabel.
    1) slät insida= dyrare samt lättare att dra kabel i och mer motståndskraftig mot spaden.
    2) dragspelsinsida= billigare samt svårare att dra kabel i och lättare att gräva igenom.