Hej alla,
Min bergvärmepump Thermia Duo 12 har börjat producera alldeles för varmt vatten - uppåt 90°. Det funkar såklart inte att skållas av varm vattnet. Jag kan inte själv ändra VVB temperaturen på VP.
Jag lossade växelventilen och sköt spaken fram och tillbaka. Den fjädrade fint och ville tillbaka "Nedåt", mot kopplingen. När den är monterad ser den ut så här:
Spaken ser ut att ha en bit kvar till max läge, men jag kan inte skjuta den längre.
För inte så länge sedan bytte jag cirkulationspump, om det har något med saken att göra.
Tacksam för tips och tänkbara förklaringar!
Min bergvärmepump Thermia Duo 12 har börjat producera alldeles för varmt vatten - uppåt 90°. Det funkar såklart inte att skållas av varm vattnet. Jag kan inte själv ändra VVB temperaturen på VP.
Jag lossade växelventilen och sköt spaken fram och tillbaka. Den fjädrade fint och ville tillbaka "Nedåt", mot kopplingen. När den är monterad ser den ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spaken ser ut att ha en bit kvar till max läge, men jag kan inte skjuta den längre.
För inte så länge sedan bytte jag cirkulationspump, om det har något med saken att göra.
Tacksam för tips och tänkbara förklaringar!
Kan värmepumpen i sig göra så varmt vaten som 90 grader? Det är inte något elpatron-tillskott som hängt sig pga kass termostat?
Skulle gissa på att det är en kontaktor eller relä till eltillskottet som har hängt sig. Kan inte thermias display utantill, men visar den att eltillskott är tillslaget någonstans? Om inte det gör det, så stämmer nog min gissning.
Håller med - men hade redan stängt av tillsatsen så att den bara kör i driftläge "Värmepump". Temperaturangivelsen har jag fått från display:n, inte mätt själv. (Men vattnet är som sagt brännhett).
Har provat att stänga av/sätta på huvudströmbrytaren, får se om det hjälper.
Har provat att stänga av/sätta på huvudströmbrytaren, får se om det hjälper.
Tack för svar.lordi skrev:
Nej, eltillskottet hade jag stängt av via panelen sedan tidigare. Det visar inte att elpatronen är tillslagen.
Hmm, har kontaktorn hängt sig ser du nog inte det på panelen, där visas bara om kontaktorn får manöverström...mät på kontaktorn eller elpatronen.
Precis det jag menade, fast jag var lite otydlig. Visar det inget på displayen, så är det kontaktor eller relä. Indikerar det däremot tillskott är det något annat fel.Fotografen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Du borde kunna se på elmätaren om det går 3 eller 6 kw till tillkosttselementen. OM kontaktorn har hängt upp sig så går det ju ström hela tiden, även när VP inte är igång.
Sedan är det iofs. så att vissa thermia modeller kan göra väldigt varmt varmvatten när VP går i värmemode, alltså inte när den går i varmvattenläge. Thermia nyttjar då att den varmaste delen i VPn är onödigt varm för värmeproduktion, så då matas den delen till varmvatten.
Sedan är det iofs. så att vissa thermia modeller kan göra väldigt varmt varmvatten när VP går i värmemode, alltså inte när den går i varmvattenläge. Thermia nyttjar då att den varmaste delen i VPn är onödigt varm för värmeproduktion, så då matas den delen till varmvatten.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
rör för pool/BVP med möjlighet att koppla mot vedpanna senare
Ved, Pellets, Flis -
Vad är detta för skarvplint ?
El -
Nyslipad&lackad stavparkett - färgskiftningar där tejp för heltäckningsmatta suttit.
Golv -
Letar vänsterhängd isolerad förrådsdörr, halvpardörr
Fönster & Dörrar -
Varför låter min BergVpump såhär?
Värmepumpar