1 821 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Volym schaktmassor
Fått offert för dränering längs källarvägg men bortforsling av överblivna schaktmassor ingår inte. Jag har uppmärksammat detta men får intrycket av att offertgivaren undviker frågan. Jag får svaret att de kan ta hand om överblivna massor som ett tillägg till offerten. Är det något jag missar här, brukar det inte bli över? Försöker man luras?
Finns det någon standardvolym man räknar med blir över per löpmeter som man dränerar? Det ska ske enligt Isodräns föreskrifter, räknar med 2m djup från marknivå, i huvudsak lera och sand.
Finns det någon standardvolym man räknar med blir över per löpmeter som man dränerar? Det ska ske enligt Isodräns föreskrifter, räknar med 2m djup från marknivå, i huvudsak lera och sand.
Jättesvårt att svara på utan att veta mer, eller iaf en grov uppskattning av volymen.
För större volymer låter det dyrt.
Väldigt grova uppskattningar för ingående kostnader:
Lastbil (tar ca 14 ton) 1250/h
Grävare för att lasta (finns väl troligen redan på plats): 1000/h
Mottagningsavgift för massor kan vara allt ifrån 0 om de har någon som vill ta emot dem till uppåt 250/ton.
Så tar man in en lastbil och fyller den och de kan köra runt hörnet och tippa gratis så har du blivit blåst.
....men behöver de ta in en bil och köra bort ett ton en längre sträcka och dessutom betala för att bli av med det så har du fått ett kanonpris.
Spontant kan jag väl tycka att det låter lite mycket...men beror på omständigheterna som sagt
För större volymer låter det dyrt.
Väldigt grova uppskattningar för ingående kostnader:
Lastbil (tar ca 14 ton) 1250/h
Grävare för att lasta (finns väl troligen redan på plats): 1000/h
Mottagningsavgift för massor kan vara allt ifrån 0 om de har någon som vill ta emot dem till uppåt 250/ton.
Så tar man in en lastbil och fyller den och de kan köra runt hörnet och tippa gratis så har du blivit blåst.
....men behöver de ta in en bil och köra bort ett ton en längre sträcka och dessutom betala för att bli av med det så har du fått ett kanonpris.
Spontant kan jag väl tycka att det låter lite mycket...men beror på omständigheterna som sagt
Det beror också väldigt mycket på "kvaliteten" på de massor som grävs bort. Är det hyfsat rent kan du dels lätt bli av med dem, dels så är det en rätt liten kostnad om du istället behöver betala för att lämna den på närmsta deponi.
Men, om det är blandat lera, stora stenar, byggavfall etc. så kommer det inte vara lika många som är intresserade av att ta mot dem och orena massor kostar stora mängder att lämna på deponi.
Tyvärr är det ju ofta rätt svårt att veta vad som döljer sig under marken innan man börjar gräva, så jag förstår att de är motsträviga att lämna ett fast lågt pris innan arbetet börjar. Samtidigt så förstår jag givetvis dig när det gäller möjligheten att budgetera i förväg.
Men, om det är blandat lera, stora stenar, byggavfall etc. så kommer det inte vara lika många som är intresserade av att ta mot dem och orena massor kostar stora mängder att lämna på deponi.
Tyvärr är det ju ofta rätt svårt att veta vad som döljer sig under marken innan man börjar gräva, så jag förstår att de är motsträviga att lämna ett fast lågt pris innan arbetet börjar. Samtidigt så förstår jag givetvis dig när det gäller möjligheten att budgetera i förväg.
Klicka här för att svara