voine voine reparera NIBE 310P eller köpa nytt?

2k läst  9 svar

1. TLovskog
    Medlem Nivå 8
    Hej,

Eftersom alla återförsäljare och leverantörer verkar vara lediga idag börjar jag med favoritkällan.

Min Fighter 310P's (från 2000/Oktober) kompressor gav upp imorse och skall tydligen kosta 15000 att byta, visserligen står försäkringsbolaget för 60% (5 år gammal) - självrisken, men ändå.

Det som krånglar till valen lite är att jag skall bygga ut med 50m2 i höst. Kanske behöver jag ändå byta panna och kan då lika gärna göra detta idag, men till vad.

Idag har vi ...
    • Byggt 2000.
    • Boyta på 160m2.
    • Golvvärme.
    • Figther 310P frånluftsvärmepump, med kass kompressor.
    • 2 badrum med dush i båda och bubbelkar i stora. Idag tömmer vi lätt VP på allt varmvatten när vi fyller karet på vintern. På sommaren brukar det inte vara något problem. Märkligt nog tyckte jag inte det var så stort problem i början. Hade tänkt docka en extra varmvattenberedare för detta i vilket fall som
    Skall ...
    • Bygga ut med 50m2 boyta (arbetsrum + nytt allrum)
    • Bygga pool. Denna var tänkt att värmas med solfångare / separat värmepump, men det kanske finns smartare sätt.
    Så är det lönt att reparera 310P kompressor för 15.000? Kommer den orka med utbyggnaden eller måste den ändå bytas ut? Om man skall byta ut den vad gör man under tiden? Kan man köra 310P på R läget under hela sommaren?

Vad gäller NIBE känner jag mig lite bränd i kanten av deras produkter. Hur är IVT? Comfortzone?

Förslag, idéer och tankar mottages tacksamt. Är det någon som har priser mellan tummen-och-pekfingret så tar jag gärna det också.

2. N
    Medlem Nivå 6

Re: voine voine repparera NIBE 310P eller köpa nyt

det finns andra märken också... www.autoterm.se kanske... jag har också en frånluftare från 2000 en ivt... har exakt samma problem... min 180l beredare räcker inte utan tillskottsvärme... har iofs värmesköldar men det blir ju betydligt dyrare :(

3. P
    Medlem Nivå 5

Hej

Har du någon idé om orsaken till kompressorhaveriet?

Jag gissar att du har rumsgivare anslutna till golvärmeslingorna, och kanske en onödig hög lutning på värmekurvan.

Är det frånluftspump du vill ha?

Daikin luft/vatten (inverter) tycker jag verkar intrssant.
    Testad med årsmedel-cop 2,8, hos en familj med stor varmvattenförbrukning.
    http://www.daikin.se/varaprodukter/LuftVattenVarmepumpar/Altherma.asp

Till poolen finns det värmepumpar för ca: 20 000:-
    Solvärme är ju gratis, så det är ju ett bättre alternativ. Dock blir det mycke jobb och kanske paneler/slingor misspryder också. Smaksak med andra ord.
    Att använd villapumpen kräver i regel extrautrustning (styrning, CP, växlingsventil, m.m.) för en summa pengar, som skall vägas in i alternativen.

Redigerat av moderator 28 maj 2008 16:08
  4. TLovskog
    Medlem Nivå 8

Hej,

Tack för synpunkterna. Skall undersöka länkarna.

Jag siktar någ på frånluftvärmepump. Eftersom jag skall gräva upp stora delar av gräsmattan i vilket fall som så kanske ihop med jordvärme. Finns också gas i gatan så möjligen.

Pratade imorse med NIBE och det är troligen så att min VP är av den sorten som fanns 2000-2002 med felaktig olja ihop med övergången till nya kylmedlet. Av vår gata som består av 17 villor från 2000 (alla 310P) har 10 fått byta kompressor, vill jag minnas.

5. P
    Medlem Nivå 5

Re: voine voine reparera NIBE 310P eller köpa nytt

OK!

Synd att ni skulle hamna på ett måndagsexemlar. :'(

6. R
    Medlem Nivå 1

Om den nya Nibe 310 är bättre än det gamla, varför inte byta till det nya? Försäkringen står för 60% av kostnaden! Jag tycker att ditt energi behöv är ganska hög och en total jord/berg värme lösning är kanske smartast men då tappar du 60% av kostnaden som försäkringsbolag betalar för FLVP.

7. B
    Medlem Nivå 6
  8. TLovskog
    Medlem Nivå 8

Försäkringsbolaget täcker bara bytet av kompressor i den gamla. Köper jag en helt ny panna förväntar jag mig nog att jag får stå för den till 100% själv. Fast måste jag ändå byta om 6mån till tillbygget till en större model, så kan jag kanske hellre göra det nu direkt än pynta in pengar för en rep. Vad jag förstått under dagen så rekommenderar man max 180m2 för en 310P. Min nya yta blir 210m2, så svaret kanske redan är givet. Frågan är numera kanske mer vad jag skall satsa på? NIBE känns lite olustigt just nu, även om det är mer känslomässigt än rationellt.

9. G
    Medlem Nivå 4

ALLA märken av värmepumpar tillverkade runt 2000 råkade ut för detta problem. Enda skillnaden är hur de har åtgärdat problemet. Vissa märken bytte bara ut kompressorerna rakt av utan att ens blanda in försäkringsbolag etc. Mao vissa företag förstår det där med Nöjd kund->Bra marknadsföring och vissa företag förstår ingenting.

/Gojan

10. K
    Medlem Nivå 1

Dom bolagen som byte ut dom felaktiga kompressorerna rakt av har nog tjänat
    in pengen snabbt i ökad goodwill!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: