Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Vittne, ersättning.

1. W
    Renoverare · 2017 · 524 inlägg

Willewonka

Renoverare
    Är vittne till ett brott och ska således till tingsrätten.
    Såklart så träffade detta in precis under skidsemestern.
    Så åklagaren godkände att ta mitt vittnesmål under video från annan ort vilket var bra.

Reseersättning har jag förstått att jag kommer att få.
    Men är jag berättigad till ersättning då jag lagt ut ca 600kr/dag för skidhyra och liftkort? Rättegången kommer att hållas kl 14:00 så jag kommer inte hinna åka mer än ca 1-2h den dagen.

2. L
    Medlem · Sörmland · 1 957 inlägg

lat

Medlem
    Obs troende.
    Du har vittnesplikt
    Du får ersättning för förlorad arbetsinkomst, är du ledig förlorar du ingen inkomst
    Kan inte tänka mig att du får ersättning för förlorat "nöje".

3. D
    Medlem · 204 inlägg

datpsu

Medlem
    Man får väl begära ersättning för de kostnader man får pga av detta.
    Borde vara mer än förlorad arbetsinkomst.
    Kan ju vara resekostnad. Boende kostnad om rättegång inte är i samma stad m.m.

Gissar bara:D

4. J
    Allvetare · 898 inlägg

jonko

Allvetare
    • Laddar…
  5. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 12 171 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Otur för dig. Reseersättning till den plats du ska förhöras på kan du begära ersättning för.

• Laddar…
  6. W

Willewonka

Renoverare
    Jaha, det var ju synd.
    Jag förlorar alltså ca 600kr för att någon kört full och jag såg detta.

7. C
    Medlem · 1 797 inlägg
    Jag hör dig. Varit i liknande sits själv, dock inte p.g.a. samma ärende.

Skulle jobbat 12 timmar den dagen och behövde ta ledigt hela dagen, fick dock bara betalt för åtta. I deras värld var "heltid". Samt att de har (hade då) ett maxtak för timlön, så det slutade med att jag fick halva min dagslön + betald bensin dit. Plus ett jäkla tjafs med mitt gamla jobb som dessutom till en början drog en semesterdag.

Man blir inte jättesugen på att anmäla någonting man varit med om eller sett..

8. W

Willewonka

Renoverare
    Nä precis. Hade jag varit hemma hade de inte varit några större problem men nu så är de ju sådär kul.

• Laddar…
  9. N
    Medlem · Skåne · 574 inlägg

noupe

Medlem
    Okej, föreställ dig att någon misshandlar din gamla mamma och ett vittne vill inte träda fram för att denne riskerar att förlora fyra timmars lön. Helt ärligt...

10. C
    Medlem · 1 797 inlägg
    Nu tolkar du nog lite som du vill, för det var absolut inte det jag sa eller menade. Jag har vittnat mer än en gång, och vid behov kommer jag att göra det igen.
    Men jag menar bara att man borde få ersättning för det man faktiskt förlorar, inte något schablonbelopp i deras system.

11. M
    Medlem · 1 858 inlägg
    Advokatens ersättning lär räcka till hela veckans stughyra, liftkort, och afterski med champagnevaskande...

12. N

noupe

Medlem
    Det var din exakta mening ”Man blir inte jättesugen på att anmäla någonting man varit med om eller sett..” jag reagerade på.

Men för all del, jag ska inte hålla någonting du skrivit på ett internetforum mot dig. (y)

• Laddar…
  13. N

noupe

Medlem
    Men för att kommentera originalinlägget: det var också en märkligt skidort där ett videomöte kl14 gör att man endast kan åka 1 h skidor den dagen? Om vi förutsätter att liftarna öppnar kl830 så är det alltså ca 4 timmars transfer till den bärbara datorn från den plats i skidbacken du avser befinna dig?

14. C
    Medlem · 1 797 inlägg
    Exakt, det blir jag inte. Inte heller även om man får full ersättning, för det är ett jäkla jobb med allt runtomkring.
    Men det kommer dock inte hindra mig ifall det krävs.
    Nu vet jag inte detta helt säkert, men jag kan tänka mig att han behöver ta sig till närmsta tingsrätt. Tror ej det duger att sitta bakom sin egen dator hur som helst.
    Rätta mig gärna om jag har fel.

• Laddar…
  15. R
    Medlem · 1 528 inlägg
    Kanske måste vara på polisstation eller tingsrätt, VPN tunnel, vittne osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.