Byggahus.se

vitt målat trägolv, vilket?

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vi bygger att nytt landställe (Värsåsvillan) i Sörmland. Vi vill lägga in ett trägolv av relativt breda brädor som sedan ska målas i vitt eller ljust grått. Det ska gärna se lite lantligt och inte så elegant ut. Vad ska man välja för material? Vilken levantör? Vilken bredd? Vilket pris är rimligt? Ja, ge gärna råd och tips om allt. Jag måste ju börja någonstans.

Tack på förhand/
    Pet

2. BillyBragg
    Medlem Nivå 5
    Halloj!

Det finns ju en hel del att välja på, men det är massiva golvplank du är ute efter va? Asså en planka helt i ett trästycke. Då är de väl iallafall vanligast (och inte minst billigast) att ha furugolv. Bredderna ligger mellan 10-16 cm, ska man ha större får man leta efter mindre tillverkare.. Är det ett litet rum kanske de gör sej bättre med smalare plank, annars kan de nog se lite tjockt ut :)

Ska du måla golvet heltäckande eller ska ådringen synas igenom?

Ska golvet ligga direkt på reglar? För i såfall så måste plankorna vara lite tjockare (runt 3 cm tror jag), de brukar då även vara bredare.

Om du vill ha ett golv som inte är så "elegant" så ska du definitivt köpa ett ekonomigolv. De är andrahandssorteringen och kan ha en del kvist och sånt. De har mkt billigt och helt okey massivt trägolv på byggmax i olika storlekar. Så där tycker jag definitivt du ska kolla :)

Ja har lagt in ett golv därifrån i vårt vardagsrum, och eftersom de va så billigt så kunde vi lägga in de lite annorlunda. Vi la de så det vart en mittenplanka mitt i rummet och sen hela plankor ut till väggarna, vi skarva alltså inget och de blev inte alls dyrt.. Ca 7000 till 35 kvm :)

Såhär blev de golvet:

Hoppas du hittar nått som passar dej :)