Hejsan! Vi var uppe på vinden för att kolla taket efter ett hällregn, är rädda att taket börjar bli gammalt. Istället upptäckte vi vitmögel på vinden mest då på ena sidan. Jag misstänker att det är dålig cirkulation och därmed blivit fuktigt efter värmen utomhus. Det har gått fort för möglet att växa till sig, fanns inget för 2 månader sedan, Frågan är -Vad gör vi nu? Vi har köpt medel att tvätta/skrapa bort möglet men grundfelet måste ju åtgärdas. Det finns bara 1 litet ventilationsgaller i varje ända av huset, vi har självdrag så då finns det väl inget annat till/frånluft? Eller missar jag något? Tänkte installera en avfuktare på vinden med en manöverpanel så man kan se fukt och temperatur. Någon som installerat en sån? Vilket märke rekommenderar ni?
Jag är en ny husägare sedan 6 månader och behöver därför både tips och information.

Fick en offert från Friska Hem Sverige AB på 20.000kr efter ROT-avdrag och då ingår följande:

* Total installation och montering av TrygghetsVakten Vind Classic avfuktare (då ingår avfuktaren, material, montering styrenhet & värmekabel)
* Service och underhåll
* Produktgaranti 7 år
* Friska hem´s nöjd kundgaranti
* 10 års installationsgaranti

Vad tycker ni, är detta ett bra pris och en bra produkt?

Installationskostnaden är nog inga konstigheter med tanke på att produkten verkar ligga runt 14-16 tkr. Det är alltid bättre att göra något förr än sen och som nybliven husägare så slipper man sömnlöshet om man tar i tu med risker tidigt.

Har ni renoverat något i huset? Finns fläkt i badrum? Kan komma fukt från boyta upp på vinden också, undersök det samtidigt

Fast om ni vet att det inte fanns tidigare och man kanske kan anta att det kom vid en given extrem period så kommer det du ser självdö och vid normala perioder återgår det till det normala igen. Den tillväxten man ser nu kommer inte att föröka sig utan anledning och det smittar ingenting på det viset.
Jag skulle nog bo där längre innan jag skulle börja försöka styra nå klimat däruppe. Kanske helt i onödan dessutom.

• Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni renoverat något i huset? Finns fläkt i badrum? Kan komma fukt från boyta upp på vinden också, undersök det samtidigt
Ja vi har renoverat badrummet på 2:a våningen och satt in en fläkt som styrs av sig själv, finns även ett fönster i badrummet som vi öppnar efter duschen. Vi satte även in en fläkt på toaletten på bottenvåningen. Kan fläktarna vara orsaken? Ångan går väl inte upp till vinden utan ut genom skorstenen? Fanns en äldre fläkt innan men den var manuell och gick inte lika ofta.

Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
EddieHansson
Kan fukten ta sig in vid takfoten? Det är ju ofta ventilerat där.

EddieHansson EddieHansson skrev:
Kan fukten ta sig in vid takfoten? Det är ju ofta ventilerat där.
Kan vara så, det finns inget golv att gå på så vi kommer inte så långt och takfoten går vid "golvet" men vi ser att det finns öppningar i båda gavlarna. Golvet är täckt av 2 lager gul isolering, har inte tittat inunder.

Har samma problem hos mig, hur gick det till slut för dig? Blev det Trygghetsvakten?

thom1983 thom1983 skrev:
Har samma problem hos mig, hur gick det till slut för dig? Blev det Trygghetsvakten?
Av en tillfällighet träffade vi en man som arbetade med just mögel och han sa att vi inte skulle bli skrämda av vitmögel, bara att spraya med mögeltvätt, vänta och torka av så typ självdör allt. Så vi köpte mögeltvätt på Biltema, skyddsmask och skyddsdräkt och sprayade på all vitmögel, väntade 1 vecka och skrapade bort det intorkade möglet, gjorde om på det vi missat och sen har det inte återkommit.
Blev ingen Trygghetsvakt, gillade ändå inte säljaren, var en påträngande försäljare som skickade en offert som jag skulle godkänna med BankID inom 24 timmar. Kändes som en bluff.
Testa som vi gjort, funkade för oss :)

• Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Vi ska nog också skrubba lite :)

• Gilla
Diddsan
  • Laddar…
Det ska ju sägas att mögel självdör även utan mögeltvätt om roten till möglet försvunnit. Finns liksom ingen fördel med att avlägsna det man ser och tro att smittan då är borta. Nästa gång det är för fuktigt och påväxten kan ske igen så är man på ruta ett iallafall.

• Gilla
thom1983 och 1 till
  • Laddar…
D Diddsan skrev:
Av en tillfällighet träffade vi en man som arbetade med just mögel och han sa att vi inte skulle bli skrämda av vitmögel, bara att spraya med mögeltvätt, vänta och torka av så typ självdör allt. Så vi köpte mögeltvätt på Biltema, skyddsmask och skyddsdräkt och sprayade på all vitmögel, väntade 1 vecka och skrapade bort det intorkade möglet, gjorde om på det vi missat och sen har det inte återkommit.
Blev ingen Trygghetsvakt, gillade ändå inte säljaren, var en påträngande försäljare som skickade en offert som jag skulle godkänna med BankID inom 24 timmar. Kändes som en bluff.
Testa som vi gjort, funkade för oss :)
Hur har det gått nu efter 2 år?

thom1983 thom1983 skrev:
Tack för svar! Vi ska nog också skrubba lite :)
Hur gick det för er efter 2 år?

D D2D skrev:
Hur gick det för er efter 2 år?
Vi gjorde ingenting och det ser likadant ut. Att ducka problem är en lösning också! :)

• Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.