Hej!
Vi tittar just nu på ett hus som är i två dela, dock som sitter ihop och på vinden är det helt öppet emellan de två utrymmena. När jag klev upp på vinden kände jag ingen utmärkande lukt annat än att det luktade vind men hela taket var vitt. Jag finner det lite underligt då den andra delen av huset som är tio år nyare (båda är från 50 resp 60 talet) set nästan ny ut i råsponten och helt fri från fläckar förutom vid en skortsten där det läckt in lite och det behövs bytas ut. Det är också underligt för den delen som är drabbad så är det både råspont och takstolar som är vita, nästan som målat fast ändå inte men golvet ser nästan nytt ut och spånet som används som isolering är också icke påverkat vad man kan se. Allt kändes dessutom torrt. Anticimex som inspekterat fastigheten påängterade även bara på svartmöglet som var runt skorsstenen och inte på att hela innertaket var vitt...
Jag har läst runt och hört att man ibland under den tiden kunde kalka vinden för att hålla djur borta?
Vad tror ni? Det gör ju väldigt stor skillnad om allt är mögligt pga fukt (gissar då på kondens, vilket kanske då också påverkar väggarnas inre som man inte kan se?
All hjälp uppskattas!