Byggahus.se

Vitmögel badrum, grad av problem

1. S
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Jag har tittat på en semesterbostad i Spanien men upptäckt vad jag som lekman uppfattar som vitmögel i badrummet och vardagsrummet på bottenvåningen. Husbesiktning och fuktmätning verkar inte vara lika enkelt att hitta här då de flesta spanjorer upplever att fukt inte existerar som problem i deras varma och torra klimat. Utifrån de bilder jag bifogar, är detta något som normalt kan förekomma och inte är ett problem eller indikerar det ett större problem i konstruktionen?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

image.jpg

image.jpg

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Ser ut som någon typ av fuktgenomträngning.Ligger det delvis under mark?

3. S
    Medlem Nivå 2
    Huset ligger som i en sluttning men just de delar jag visade bild på ligger som jag förstod det när jag var på plats inte under jord

4. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Bilderna med det vita i fogen mellan klinikerplattorna är inte mögel. Troligare någon sorts kalkutfällning. Även om det skulle vara mögel så tyder det inte på så mycket annat än dålig stödning!

Är huset byggt i sten? I så fall skulle inte jag vara speciellt orolig.

5. S
    Medlem Nivå 2
    Precis. Det är byggt i sten. Vad tror du om den sista bilden?

6. A
    Medlem · Nivå 19
    Sista bilden är fukt, men ingen mögel utan endast utfällning från stenmaterialet.
    Tycker att man ser i det i många sydeuropeiska hus. Bara att skrapa bort och sedan måla igen, helst med en öppen färg som inte stänger in fukt.

7. F
    Medlem Nivå 1
    Håller med föregående talare. Det är bara kalkutfällningar pga av för tät färg. Måla istället med en kapillärbrytande färg som tex silikat.

8. S
    Medlem Nivå 2
    Toppen, tack. Jag fick tag på en besiktningsman som bekräftade precis det ni säger. Tack för hjälpen! Vi slår nog till.