Byggahus.se

Vitmålat plankgolv

1. M
    Medlem · 638 inlägg
    Jag startade en ny tråd, förmodar att andra skrivit ett antal ggr om plankgolv men jag vill ju ha en egen tråd... :)
    Jag sitter och ångrar/ändrar val i min rumsbeskrivning lagom till allt ska beställas till huset. Jag har alltid velat ha ett blankmålat vitt trägolv i sovrum och ateljé. Men..för att alla hela tiden talar för ett ekparkettgolv så valdes det i ett tidigt stadie----
    Så, detta med vitmålat vad finns för synpunkter/erfarenheter av detta?
    Vad kostar det?

2. ikeahantverkaren
    Medlem · skåne · 921 inlägg

ikeahantverkaren

Medlem

Re: Vitmålat plankgolv

tycker du om att dammsuga så tycker jag att du kan satsa på det vitmålade..för det är jättesnyggt när det är rent..jag målade en lägenhet jag bodde i för ett tag sen ljust grå ton och det ser hemskt ut när dammråttan är framme.jag dammsugar en gång i veckan ca och det hade behövts en gång om dan för varje litet gruskorn syns i dagsljus.det gick så långt att jag drog ner persiennerna för att slippa se elendet. ;)

3. M
    Medlem · 638 inlägg

Jag älskar att dammsuga! :)

4. S
    Medlem · 940 inlägg

ikeahantverkarens synpunkt är 100 % rätt. Även om du, idag, gillar att dammsuga så kommer du inte att göra det efter ett tag med vitt blankt trägolv. Har haft det i ett kök och det var rent ut sagt förj----ligt äckligt. Desutom välidigt känsligt för repor och när man tappar saker i golvet.

5. C
    Medlem · Västernorrland · 274 inlägg

Ceja

Medlem

Jag vet inte om jag riktigt håller med!
    Jag har en väldigt ljus grå färg på trägolvet i matsalen och är på väg att måla köket med. Visst blir det dammsugning och torrmoppning ganska ofta men det gör jag ju ändå. Det blir inte oftare än ett par dagar i veckan trots barn, två hundar och två katter.

Jag har säker redan tjatat alla trötta om linoljefärg på gamla golv men i det här fallet valde jag det helt enkelt för att slippa sprickor i det yttre lagret /snyggare än andra färger smt att det går att rengöra med såpa som ger ytterligare ett skyddande lager.

Smaksak och helt och hållet beroende på vardagliga vanor!

6. M
    Medlem · 638 inlägg

Antar att det är stor skillnad på att ha det i en hall eller kök, mot att ha det i sovrummen på övervåningen. Det är bestämt nu och känns bra.
    Ser fram emot att det blir nött och får lite sprickor och färgfläckar.. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.