Byggahus.se

Vite vid förseningar

1. J
    Medlem · 53 inlägg

Jo

Medlem
    Hej alla!

Vi har kommit överens med husleverantören (som också äger tomten och som står för grunden osv) och ska skriva kontrakt på måndag eller tisdag!! :D Jätte kul ska det bli!!! Men uj, vad läskigt också!

Vår husleverantör har inte med vitesklausul i sina standard kontrakt, utan skriver luddigt om att "skälig ersättning" ska utgå vid förseningar. Vi vill ha vitesklausul med och undrar därför vad som är brukligt. Även om det är totalentreprenad så är det tre skilda kontrakt och därför kommer vi behöva en vitesklausul för själva grunden och en för huset. Brukar de skilja sig åt? Vad jag förstått så har de flesta så att man betalar 90% av huset när det är på plats, och 10% efter slutbesiktningen. Men jag undrar då... Är dessa 10% det enda man har som påtrycknigsmedel för att få saker åtgärdade? Finns det något annat som brukar skrivas in i kontraktet?

Alla råd och tips mottas tacksamt, för uj vilken djungel det här är....

2. D
    Medlem · 163 inlägg

Dark_Helmet

Medlem

Re: Vite vid förseningar

Vi har en klausul som säger att 3000:- ska dras per vecka som entreprenaden försenas från ett givet datum. Jag tror också att det finns en tråd om just detta ämne någon annanstans här. Har för mig att man ska sikta på ca 1-2% av kontraktssumman.

3. V
    Medlem · 672 inlägg

vonSassen

Medlem

;)

Konsumentverket har nog blanketter för avtal med hantverkare m fl.
    Jag har hört att man kan ha 4-5 % upp till en viss summa och när det gäller större belopp (?? över miljonen tror jag) så är det 2-3 %

Att betala 90 % när huset är färdigt utan att ha gjort en del/slutbesiktning är inte bra. Det kan ju upptäckas fel, som kostar mer är de 10% man innehåller!

>:(
    Så var det i mitt fall och jag hade som tur är innehållit cirka 35 procent och enligt min besiktningsman, så räcker kanske inte ens det! ::)

Det får rättegången visa !

Helena med
    Sverige Stugan

hemsida http://hem.passagen.se/femana

4. B
    Medlem · 543 inlägg

BoD

Medlem

Har du ett kontrakt med firman och en avvikelsebilaga eller en "slutlig beställning"? Om inte så är det nog inte totalentreprenad. Vid totalentr. har du bara ett kontrakt med en motpart. Ett av kontrakten är väl på tomten antar jag och det ingår ju inte i entreprenaden.

Vid totalentreprenad ska kontraktet hänvisa till ABS95 där det tyvärr inte står något om vite utan bara rätt till skadestånd (dvs faktiska utgifter du haft pga förseningen som t ex hotellboende).

Jag tycker att du om möjligt ska försöka få in en text om vite i kontraktet, det är betydligt mer effektivt än det svagare "skadestånd", men det kan vara svårt att få igenom.

Du behöver ju bara ett förseningsvite (eller skadestånd) vid totalentreprenad som gäller om det planerade inflyttningsdatumet försenas. Blir grunden försenad så drabbar det ju bara huvudentreprenören, eller hur? Kräv ett senaste inflyttningsdatum i kontraktet, eller en tidplan som bilaga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.