Byggahus.se

vitbetsa köksbänk i ek/björk - pucko idé ?

1. P
    Medlem · Stockholm · 57 inlägg

Pierre705

Medlem
    Hej!
    Jag vill ha en någorlunda vit köksbänk, men har originalskåp från 50-talet så jag är rädd att en vit laminatskiva krockar med den lite äldre känslan i köksinredningen. Och akryl blir ännu modernare.

Så nu funderar jag på att köpa en bänkskiva i massivt trä och sen betsa den vit (det verkar opraktiskt att måla den, målarfärgen lär lätt bli ful av slitaget, tänker jag).

1) Men träskivor ska ju oljas regelbundet också; spelar det någon roll i det avseendet om det är betsad?
    2) Är min tänkta lösning helt koko av någon annan anledning?

Tacksam för input.

2. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 346 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Du kan förstås betsa, MEN den lär slitas oerhört fort (vit kommer den troligen inte vara så länge).
    Sen kan du ju inte "bättringsbetsa" med mindre än att nyansen förändras väldigt mycket, och spiller du ngt typ rödvin eller så så kommer det troligen sugas in i träet (lite beroende på hur gammalt det har blivit).

Vill du ha vitt tror jag laminat eller sten är det bästa...tom en helt målad bänkskiva kommer nog bli mer smutsgrå efter bara ett par månaders användning...

Vill du ha 50-tals känsla så kanske virrvarr mönstret från Sigvard bernadotte blir snyggt och det är ju relativt ljust (grått med vita virvlar)

/K

3. V
    Snickerinörd · Västra Götalands Län · 6 548 inlägg

vectrex

Snickerinörd
    En massiv träskiva som du vaxar med vitt dekorvax och därefter 2 lager hårdvaxolja. Detta blir mycket motståndskraftigt mot slitage!

Träet kommer synas igenom men blir ljusare!

Osmo har mycket bra produkter i segmentet.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.