Byggahus.se

vita trägolv igen(ny frågeställning)

1. W
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Många frågar hur man bäst får sitt furu/gran golv vitt har jag sett, Men Hur gör man för att återställa
    ett vitoljat/vitlutat eller vitlaserat golv?
    ÄR det möjligt att återfå den normala träfärgen så att säga? eller har det vita sugit ned genom hela brädan i golvet?

I min lägenhet hade man vitlutat/oljat eller nå liknande nä jag flyttade in och jag har problem med fula fläckar(gulnande) under mattor o diverse ställen.Vill bra gärna återfå den trärena färgen om det går.
    Mvh
    Henrik

2. ¤ akila ¤
    Medlem Nivå 8
    Skulle tro att lutet går in kanske en mm i träet så det blir till att kånka dit en golvslip och dra över hela golvet.

3. I
    Medlem Nivå 3
    o om det gått in längre i springorna mellan varje planka, så är min amatörbedöming utifrån liten kunskap men stor förmåga till logiskt tänkande, att du kommer få ett zebrarandigt golv.

4. W
    Medlem Nivå 1
    ok, så det borde alltså gå att slipa bort den vita färgen, men man kanske bör fräsa ur springorna mellan plankorna?

Tack för svaren
    /Henke

5. A
    Medlem Nivå 1
    Nä nä - något zebrarandigt golv lär du knappast få. Luten går ner ungefär en mm i trät men skall du få det hela trärent, får du nog ta dit en golvslip och slipa. Och sedan efterbehandla - kanske naturell olja. Men sedan gulnar ju alla golv...

6. T
    Medlem Nivå 1
    Tänk på att ha en bra dammsugare efter slipningen om det har varit avlutat då det inte är speciellt hälsosamt att ha lut liggande i någon form. tommetomme

7. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 17
    Med en trärens + lutning + naturolja efter slipningen och sedan underhållssåpning några gånger per år, så gulnar det inte. Det "grånar" snarare.