Börjar bli klar med avloppsläggningen men undrar hur dessa rör ska gå igenom golvspånet?
Tittar på vårt andra badrum och där kommer ett vitt rör till handfatet genom golvet.
Och vad är det som gäller för WC med wc stos och liknande?
Ska man gå upp 6cm över färdigt golv med ett grått rör och sedan köpa anpassade röranslutningar för den WC man ska ansluta?
Golvbrunnen är väl den enda delen jag har koll på ..

20140412_164243_HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag brukar använda wcstoss, låt den sticka upp så mycket det går så kapar du / rörmokaren den se
Handfatet där drar du upp ett 50 rör låt det sticka upp minst 15cm ovanför spån golvet och kapa efteråt
Om det går så prova att få böjar och muffar under spånet så blir det enklare att halsa / tätskikta

Förstår fortfarande inte riktigt WC-stoset, är det en http://www.bauhaus.se/flexibel-wc-stos-260-640mm-vit.html som jag kopplar in under golvet och låter komma upp? (Där systemetkassen täcker röret på bilden)
Eller går man igenom golvet med ett grått rör som man kapar efter flytspackling och kopplar in WC stoset i denna?

Om man tittar på handfatsdragningen längst ner till vänster så ska jag byta det sista röret som går rakt upp mot ett vitt rör bara och sen kapa röret (så att muffen försvinner) när jag lagt klart golvet och vet exakt hur det ska dras till handfatet?

Nu ser det ut så här:

IMG_20140421_143216.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det någon som ser några problem med detta upplägg?
Tänkte sätta lite fler kortlingar och lite fästband runt rören för att fixera dem och ge dem stöd underifrån.

Nu har jag förstått avloppsdragningen så här:
Man sätter gråa rör som står upp en bra bit över färdigt golv och sätter manchetter och bygger i princip hela badrummet. Sen kapar man rören ca 6cm över färdigt golv och sätter på gumminipplar på handfatsrör och toarör, och därifrån kopplar man sedan på wc-anslutningar och vita avloppsrör?

T. ex http://www.avloppscenter.se/pem-slang-kopplingar/genomforingar/gummi-kombinipplar-purus-svart-10050

Har jag förstått det hela rätt då?

Äh fan inser nu att jag gjort fel trots allt..
WC-anslutningens rör går från stående till liggande med en 87° böj, så jag behöver byta detta till 2st 45°?

Bortsett från detta, är allt annat korrekt?
Röret till handfatet behöver fixeras något, hur fast ska allting sitta?

• Gilla
AAT
  • Laddar…
Numera drar man avloppet till handfatet via väggen istället. För att undvika golvgenomföring i tätskiktet. Men ser att du har betongvägg där..

Jo det är många som poängterar det för att få ett renare, snyggare intryck och lättare att göra rent, men vi valde ändå att dra röret genom golvet.

Sen kan det nog vara bra att regla tätt. C/c30 har jag

O
Borde inte vara någon fara att köra med 90 böj ist för 2st 45´or Eftersom det är från stående till liggande....

och kanske syllpapp under alla stöttningar emot betonggolv?...

MagicFingers, jo, dock har de flesta stöttningar stått sen 70-talet utan problem och är snustorra, men jag antar att man aldrig kan vara för försiktig?

Men vad roligt, då verkar det som att avloppstänket är rätt!

Lägger upp en ny bild när jag fixat vinkeln och satt dit lite fler kortlingar.

Har du följt monteringsanvisningarna för plattan till golvbrunnen? Brukar behöva kortlas runt om.

Även om det inte står i dessa anvisningar måste det nog göras ändå för att golvspånet ska kunna monteras på rätt sätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.