Byggahus.se

Vita kakelplattor "blöder" - går det att driva reklamation mot tillverkare/entrepenör efter 7 år?

1. V
    Medlem · Västra götaland · 627 inlägg

Volatyle

Medlem
    Hej,

Vi byggde ett helt nytt hus 2014 där vi i badrummen valde vanligt enkelt vitt matt kakel, från Svenska Kakel. Efter något halvår noterade vi en typ av blödning / missfärgning på två kakelplattor bakom toaletten. Som om den fått ett litet "mörkt" parti i anslutning till fogarna (fogarna är vanlig standardgrå).

Vi kontaktade då entrepenör och de hade aldrig sett något liknande, men valde ändå att plocka bort dessa två kakelplattor - konstaterade att det inte rörde sig om någon fukt (torrt bakom) och bytte helt enkelt ut plattorna.

Nu, 6 år senare har problemet dykt upp på nytt, den här gången är det synnerligen märkbart dock - nu handlar det om säkert 20-30 plattor som plötsligt fått samma typ av missfärgning. Det blir som en mörk skugga i anslutning till fogen - men denna gången har vi noterat ett nytt fenomen, på några av kakelplattorna är det en liten "blåaktig" blödning precis i kant som sen övergår till detta lite mörkare parti. (Se bildexempel nedan, det är rätt svårt att se på bild inser jag).

Jag har läst lite om att det finns fall där man upp till 10 år efter kan reklamera eller driva att garantiärende gentemot kakelleverantör / entrepenör. Om jag får gissa tror jag inte det är något fel i arbetet som sådant, utan min känsla är att det är kaklet som är defekt eller på något sätt suger in pigment från något.

Är det lönlöst att försöka driva detta ärende nu 6 år senare gentemot entrepenör / svenska kakel tror ni? Vad har ni för teorier om vad det kan vara som orsakar detta?

Tacksam för input,
    Vol

2. N
    Hobbysnickare · Jönköping · 127 inlägg

Nyblivenhusägare123

Hobbysnickare
    Kolla vad det står i papperna ang garantier. Det är ju inget ni kan ha gjort utan ett fel på kakelplattorna. Borde va garanti men sen är ju frågan om dom tar det. Hör av dig till din hustillverkare och bifoga bilder och fråga dom.

• Laddar…
  3. H
    Medlem · Västra Götaland · 2 204 inlägg

HEM2121

Medlem
    Har du köpt kakelplattorna själv så kan du reklamera inom 3 år. Sen blir det lite knivigt, för du har påtalat felet långt tidigare, vilket skulle tyda på ett tillverkningsfel, så även om du köpt kaklet själv så är nog chanserna goda för rättelse.
    Har kakelsättarna/hustillverkare köpt och satt upp dem så är det 10 år. Kolla upp detta med Hallo Konsument. Du kan även kontakta konsumentrådgivare i din kommun.

• Laddar…
  4. C
    Medlem · 1 inlägg

cblb

Medlem
    Hej!
    Hur har det gått för dig med Svenska Kakel?
    Efter 6 år har vi fått exakt samma problem med enkla vita kakelplattor från Svenska kakel.
    Mvh Göran

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.