Byggahus.se

Vita fällningar i nylagt klinkergolv i källare? Vad göra?

1. 1
    Medlem Nivå 1
    Jag (hantverkare) har renoverat ett rum i källaren, i mitt egnahems-hus från 1925. De rekommenderade att inte ändra på konstruktionen i golvet och ansåg att betongen var tillräckligt bra för att lägga klinker på. Sagt och gjort, färgen som satt där innan frästes bort och golvet jämnades av med flytspackel och genomfärgad klinker lades. Färdigt i julas typ.

Nu har jag idag upptäckt att det växt upp små vita fällningar (kalk/salt?) framförallt i fogarna mellan plattorna. Dessutom en slags fuktig trög vätska som luktar ättika typ..? Vad är detta?

Vi är medvetna om att en källare av denna typ fuktar igenom lite och har trodde vi anpassat materialen efter det, (inga organiska material) men att det trycker igenom dessa vita fällningar hade vi inte räknat med så snabbt.
    Vad borde vi göra? Är det bara att börja om från början och bila upp golvet täta och gjuta nytt?

Hoppas någon kunnig kan svara och jag tackar på förhand för detta.

/Trött husägare

2. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Det vita kommer när fukt vandrar upp genom fogarna. Användes flytspackel som är anpassat för fukttålighet?

3. 1
    Medlem Nivå 1
    Det är jag övertygad om att de gjorde. Vi pratade mycket kring att materialen ska klara fuktvandring och firman har mycket erfarenhet.
    Vad är rekommendationen i detta läge?

4. 1
    Medlem Nivå 1
  5. 1
    Medlem Nivå 1
    Ingen expert som vet vad detta är? om det är något man få "räkna" med i fuktig källare eller om detta är orsakat av de nya material som tillförts. Blir inte klok på detta.

6. A
    Medlem · Nivå 9
    Är det klägget som ligger i centrum eller de vita prickarna i överkant vi paratar om?

/ATW

7. S
    Anonym
    tror inte du blir utan det där.
    jag tror att dom lagt matrial som klarar markfukt.
    vilket betyder att matrialet håller. dock kommer du få lite fukt upp genom matrialen.
    och då kan du få dessa kalk eller saltutfällningar.
    skulle dock plattorna släppa från underlaget så är dåligt matrial val.

har du någon aning om vad för matrail som amvänds? kan stå på någon faktura

8. 1
    Medlem Nivå 1
    Klägget i mitten blir vitt när det torkat, det finns på fler ställen på golvet. Just här torkar det inte efterson det trycks upp mer fukt och mer klägg hela tiden där. Ju mer jag torkar (testar med fläkt) desto mer fuktig klägg drivs upp. Inget kul. Ska kolla om jag kan hitta fabrikat på fakturan.

9. Piddan77
    Medlem Nivå 1
    Hejsan!

Tror också på saltutfällning men det går att tvätta rent. Fila har en produkt som plockar bort detta så det ser snyggt ut igen.

10. S
    Medlem Nivå 7
    Kommit fram till vad det är? Har nämligen ett liknande fenomen i min källare, runt en platta. Smakar man på det är det som ättika och det gör fogen ojämn. Har även jag gammal källare som flytats med kilto som skall tåla tillskjutande fukt.

Det jag är inne på är om det kan vara primerna som spökar. När jag gjorde tvättstugan fick jag rådet att prima golvet. När jag sedan gjorde duschrummet fick jag rådet att inte prima då primern kunde tvåla sig av fuktvandringen. Där gjorde jag istället en häftbrygga av kakelfix mellan betonggolv och flytspackel.

Tog ca ett år för att det skulle uppstå uppträngning i tvättstugan så om samma fenomen kommer uppstå i duschrummet vet jag inte än.

Är väldigt nyfiken på vad det kan vara och varför dock.

11. 1
    Medlem Nivå 1
    Jag har haft för mycket annat att stöka med och bara accepterat att det kommer salt i fogarna. Tråkigt eftersom det är nylagt golv och vi var nöjda med resultatet innan. Jag har inte kollat med golvläggaren än, men ska fråga om han vet vad detta kan vara. Det luktar ättika och är flytande först, torkar och blir som vitt puder. Mitt golv primades också, tror du det kan vara anledningen till ättiksproduktionen i källaren :)
    Får jag reda på mer så skriver jag det här.

/L