Byggahus.se

Vita cat5e-uttag

1. E
    Medlem · Stockholm · 81 inlägg

Eldaren

Medlem
    prova med El Byrån i Uppsala, 018 55 00 25

/Henrik

2. T
    Medlem · 901 inlägg

Tomtebo

Medlem
  3. M
    Medlem · Stenungsund · 402 inlägg

markis

Medlem

Re: Vita cat5e-uttag

Jag köpte TV-uttag som inte var helt vita utan som du säger, beiga.
    Jag löste det genom att spraya vit färg. Finns på sprayburk.

4. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 228 inlägg

Fasting65

Medlem

Har du elko eller eljouttag (jo jag vet att frågan var lite snäv, men de flesta kör ju med någon av dessa två leverantörers produkter)?

Elko har ett uttag, E-nummer 5105009 (fjällvit):

Eljos standarduttag ser ut såhär. Enr: 5102011 (polarvit):

Köpes från vilken elbutik som helst.

5. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 228 inlägg

Fasting65

Medlem
  6. M
    Moderator · Västernorrland · 11 185 inlägg

Mats

Moderator
  7. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem

Inte för att vara petig men framförallt den nedre av dessa två har ju två stora svarta klumpar mitt på. Och ja, jag vet att det är själva RJ-uttagen, men kan fortfarande inte förstå varför det ska vara näst intill stört omöjligt att tillverka snygga nätverksuttag. Finns det någon speciell standard man måste följa som säger att de måste vara extra fula, där det bland annat ingår att plasten i själva kontaktdonet måste vara svart?

Det verkar finnas undantag. Jag har ett par utanpåliggande uttag som hade varit riktigt snygga om de varit vita istället för beige. Här är faktiskt hela kontaktdonet sånär som på själva stigten i beige plast, så uppenbarligen går det på något magiskt sätt att åstadkomma kontaktdon i annan färg än svart.

Men jag måste säga att de där på bild ovan är ändå en ren dröm jämfört med t.ex. de där thorsman eller vad nu kontorsystemen heter, där det sitter ett vitt lock över uttaget som sitter på en svart platta (ibland parvis monterade) som i sin tur täcks av en vit kåpa som dessutom ger ett slarvigt intryck eftersom det ser ut som om delarna inte riktigt passar ihop då den svarta plattan är försänkt och den vita delen har en sarg som antyder att den svarta plattan inte är korrekt monterad trots att den faktiskt är monterad enligt anvisningarna.

8. T
    Medlem · 12 inlägg

tjockisbulle

Medlem
  9. P
    Medlem · Västernorrland · 384 inlägg

puttrix

Medlem

Det finns även uttag med lucka ex. E5105109

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.