Jag ska precis foga mellan vit bänkskiva och vitt stänkskydd och lite andra fogar där man behöver täta mot fukt (nytt kök). Vita väggar också som behöver tätas emot direkt från bänkskiva. På översida stänkskydd har jag använt vanlig vit byggfog (MS Polymer) och sedan målat. Men mot bänkskivan har jag hört att det ska vara silikon om man vill ha det riktigt tätt under längre tid framöver. Jag har fått rådet att använda ljusgrå fog som ju skall vara färgbeständig, men tycker det skulle vara snyggare med vit fog ändå.

Två frågor:
- Vit och även transparent silikon gulnar ju efter ett tag, men en del tillverkare påstår att de har produkter som behåller den vita färgen (till exempel Bostic White for Life). Men funkar det, finns det vit silikon som behåller färgen i praktiken? Nån som testat?
- Kan man använda annan vit fog istället för silikon för samma ändamål? Jag tänkte till exempel på Tec7 som ju många berömmer. Men blir det lika tätt så det inte torkar och släpper efter ett par år? Jag antar att det finns goda anledningar till råden man får att använda silikon (som jag bland annat fick av en snickare), därför frågar jag. Dessutom brukar man ju måla byggfog, men sätter man det mellan två laminatskivor (bänkskiva och stänksskydd) så blir det trixigt och kanske inte beständigt att måla en smal fog. Så finns annan fog (än silikon) som man slipper måla och håller sig vit?

Ja, tacksam för tips!

om du väljer vit tec7

Vit TEC7 som inte övermålas inomhus i rum där det är lite UV ljus, kan vid vissa tillfällen gulna. Tillför fogen så mycket ljus som möjligt under härdningstiden. Utomhus och i ljusa rum kommer detta inte att hända.

RoTe
Jag har haft samma problematik i mitt badrum (som saknar fönster) ända sen jag flyttade in. Första fogen gulnade, fick den bytt på garanti, andra gulnade, jag bytte den själv till ljusgrå, den (tredje) gulnade och nu har jag fjärde fogen som är "white for life" men den är bara en månad gammal drygt så du får vänta några år på svar där...

MEN i köket har jag vit silikonfog som aldrig gulnat, den är kritvit fortfarande trots solsken och snart 10 års tid. Tyvärr vet jag ju inte vad för märke byggarna använde. För mig är detta helt sjukt att vissa produkter inte alls fungerar men andra gör det perfekt och ingen vet vilka som är bra eller ej.

T tergo skrev:
om du väljer vit tec7

Vit TEC7 som inte övermålas inomhus i rum där det är lite UV ljus, kan vid vissa tillfällen gulna. Tillför fogen så mycket ljus som möjligt under härdningstiden. Utomhus och i ljusa rum kommer detta inte att hända.
Tec7 är MS-polymer

D
C Cheiron skrev:
Jag ska precis foga mellan vit bänkskiva och vitt stänkskydd och lite andra fogar där man behöver täta mot fukt (nytt kök). Vita väggar också som behöver tätas emot direkt från bänkskiva. På översida stänkskydd har jag använt vanlig vit byggfog (MS Polymer) och sedan målat. Men mot bänkskivan har jag hört att det ska vara silikon om man vill ha det riktigt tätt under längre tid framöver. Jag har fått rådet att använda ljusgrå fog som ju skall vara färgbeständig, men tycker det skulle vara snyggare med vit fog ändå.

Två frågor:
- Vit och även transparent silikon gulnar ju efter ett tag, men en del tillverkare påstår att de har produkter som behåller den vita färgen (till exempel Bostic White for Life). Men funkar det, finns det vit silikon som behåller färgen i praktiken? Nån som testat?
- Kan man använda annan vit fog istället för silikon för samma ändamål? Jag tänkte till exempel på Tec7 som ju många berömmer. Men blir det lika tätt så det inte torkar och släpper efter ett par år? Jag antar att det finns goda anledningar till råden man får att använda silikon (som jag bland annat fick av en snickare), därför frågar jag. Dessutom brukar man ju måla byggfog, men sätter man det mellan två laminatskivor (bänkskiva och stänksskydd) så blir det trixigt och kanske inte beständigt att måla en smal fog. Så finns annan fog (än silikon) som man slipper måla och håller sig vit?

Ja, tacksam för tips!
Jag skulle på riktigt föreslå att du lägger en grå fog istället. Jag har aldrig sett en vit som inte har gulnat, mörknat eller blivit smutsfärgad (eller kombinationer av ovanstående).

RoTe
D datja skrev:
Jag skulle på riktigt föreslå att du lägger en grå fog istället. Jag har aldrig sett en vit som inte har gulnat, mörknat eller blivit smutsfärgad (eller kombinationer av ovanstående).
Jag skrev precis att min (ljus)gråa fog (av märket KIILTO) gulnade och att min vita i köket sedan snart tio år inte har gulnat. Du kan inte vara så säker på din sak.

D
RoTe RoTe skrev:
Jag skrev precis att min (ljus)gråa fog (av märket KIILTO) gulnade och att min vita i köket sedan snart tio år inte har gulnat. Du kan inte vara så säker på din sak.
Jag är inte säker på något. Jag beskrev min egen erfarenhet. Men bra att den har funkat.

Würths fogmassor har varit kända för att hålla färgen. Det är några år sedan jag jobbade med sådant så det kan ha ändrat.

RoTe
N Niq skrev:
Würths fogmassor har varit kända för att hålla färgen. Det är några år sedan jag jobbade med sådant så det kan ha ändrat.
Det är ju det som är det jäkliga, man vet resultatet först efter ett par år och då kan tillverkaren "bytt recept" och gjort produkten mycket billigare att tillverka men folk köper den på gamla meriter ändå i ett gäng år till...
D datja skrev:
Jag är inte säker på något. Jag beskrev min egen erfarenhet. Men bra att den har funkat.
Funkat i en månad ja. Du skrev "Jag skulle på riktigt föreslå att du lägger en grå fog istället." vilket är vad jag påpekade lät som ett väldigt säkert påstående.

Tack för alla råd och att ni delar erfarenheter, men jag har inte kunnat bestämma mig än. Får våndas lite till kring beslutet, men eftersom vi börjat använda köket nu så måste en fog dit snart. Och det känns som silikon är det rätta materialet och det finns ingen annan fog som duger om jag tolkar svaren rätt. Frågan är då färgvalet (ljusgrå eller vit)med för och nackdelar. Och dessutom vilken tillverkare man ska välja.

Valde till slut en vit från Bostik (S730). Den "ska inte gulna", det får vi väl se. Snyggt nu eftersom både väggar, bänkskiva och stänkskydd är vita. Jag vet förstås att det kan finnas andra nackdelar med vit silikon, smuts och damm lär ju synas bättre än om man tagit en ljusgrå som ju var det alternativ jag lutade åt. Blir det inte bra så får man i värsta fall skära bort och foga om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.